Blog

100 op de snelweg? Antwoord op de vragen die de automobilist nu stelt:

Waar we pas nog de mogelijke opties vanuit de overheid op een rij zetten en hun haalbaarheid toetsten, was de nummer 1 optie de maximumsnelheid verlaging naar 100 kilometer per uur. En inmiddels is de kogel door de kerk; deze verlaging wordt in 2020 een feit.

Ongeacht wat je er als automobilist van vindt, de verlaging komt er en dat leidt voor veel bestuurders dan ook tot (kritische) vragen. Tijd dus om op de meest gestelde vragen wat antwoorden te verzamelen.

Hamvraag: levert langzamer rijden echt zoveel milieuwinst op?

Het antwoord is een beetje tweeledig. Kijkend naar cijfers (RIVM) zijn onze auto’s verantwoordelijk voor 6,1% van de totale uitstoot van stikstof in Nederland. De ‘winst’ door het verlagen van de snelheid is dus weinig, zo’n 0.34%.

Hoewel dat een dermate laag percentage lijkt om een toch weinig populaire maatregel door te voeren, is snelheidsverlaging op dit moment de enige (snelle) maatregel die per direct een besparing oplevert. En dat is een belangrijk punt, want de behoefte om NU te handelen weegt zwaar.

Vraag: Levert langzamer rijden de automobilist ook wat op?

Jazeker. Omdat langzamer rijden minder inspanning van de motor vraagt en daarbij te luchtweerstand lager is, verbruikt je auto minder brandstof. En die vermindering merk je in je portemonnee als je tankt.

Goed om te weten; het verschil tussen 100 en 130 rijden is binnen luchtweerstand goed merkbaar en zorgt voor een meetbaar verschil in verbruik.

Vraag: Hoeveel extra tijd gaat mijn rit me nu kosten?

Natuurlijk is daarop geen eenduidig antwoord. Vergelijk een rit van een uur tegen 100 of 130 kilometer dan is het duidelijk dat je met een hogere snelheid eerder aankomt. In de praktijk is dit uiteraard wat anders.

Zeker voor mensen die regelmatig tijdens drukkere tijden reizen is het zelden zo dat je de volledige rit je maximum toegestane snelheid kunt benutten. Om dit wat te duiden; gegevens van Flitsmeister toonden eerder al aan dat slechts 6% van de tijd 130km per uur wordt gereden.

Het potentiele tijdverlies van een lagere maximumsnelheid is dus minimaal.

Vraag: Waarom gelden dezelfde regels voor elektrische auto’s?

Veel elektrische rijders roepen om een uitzondering voor elektrische voertuigen. Toch verbruiken elektrische auto’s bij een hogere snelheid ook meer energie, ook weer vanwege de factor luchtweerstand.

Waar elektrische rijders wel een goed argument hebben, is dat de uitstoot van elektrische auto’s niet hoger of viezer is bij 130 dan bij 100. Dit voedt de discussie om EV’s (elektrische voertuigen) uit te sluiten van de 100 kilometer maatregel.

Een gedachte over “100 op de snelweg? Antwoord op de vragen die de automobilist nu stelt:

  1. ¨Het potentiele tijdverlies van een lagere maximumsnelheid is dus minimaal¨, omdat ¨het zelden zo is dat je de volledige rit je maximum toegestane snelheid kunt benutten. ¨
    Dan zal de energie- en kosten- besparing ook (evenredig) lager zijn.
    Mogelijk kan de doorstroming van het verkeer beter zijn (oa door minder spook-files), als we ons aan die 100 km/hr. gaan houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *