Als het gaat om het opladen van een elektrische auto (EV), draait het allemaal om twee soorten elektrische stromen: AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom). Laten we eens duiken in wat deze stromen precies zijn en hoe ze het opladen van een EV beïnvloeden.
Allereerst, wat zijn AC en DC eigenlijk? Nou, ze zijn als yin en yang van elektriciteit. AC is als die ene vriend die altijd heen en weer gaat – het verandert continu van richting. Aan de andere kant is DC meer als een rechte lijn, altijd in één richting.
Wanneer je jouw EV oplaadt, krijg je te maken met deze twee stromen. Het spul dat uit je stopcontact komt? Dat is AC. Maar de energie die in de batterijen van je EV zit? Dat is DC.
Hier komt het interessante gedeelte: het verschil in oplaadmethoden. Bij een DC-laadstation gebeurt de omzetting van AC naar DC al voordat de stroom je auto bereikt. Dit betekent dat die krachtige DC-stroom rechtstreeks van het laadstation naar je batterij stroomt. En daarom zijn die DC-stations zo snel – sommige kunnen tot wel 350 kW aan kracht leveren, waardoor je EV in een oogwenk wordt opgeladen.
Maar wacht, er is meer! Bij een AC-laadstation vindt de omzetting van AC naar DC plaats in je auto zelf. Dit betekent dat de oplaadsnelheid afhankelijk is van de grootte van je batterij en hoe efficiënt de omvormer in je auto werkt. Over het algemeen is AC-laden langzamer dan DC, maar het is nog steeds handig voor dagelijkse opladingen thuis of wanneer je de tijd hebt om langzaam op te laden.
Het verschil tussen AC en DC is niet alleen de richting van de stroom, maar het heeft ook invloed op hoe snel je auto wordt opgeladen. DC-opladen gebeurt razendsnel, terwijl AC-opladen afhankelijk is van je auto’s technische snufjes en batterijcapaciteit.
Dus, waarom is dit belangrijk? Wel, als je op een roadtrip bent en snel moet bijladen, dan zijn die snelle DC-laadstations jouw go-to. Maar als je gewoon thuis bent en ’s nachts wilt opladen, dan doet je vertrouwde AC-station het werk.
Kortom, het draait allemaal om de verschillen tussen AC en DC en hoe ze je EV opladen. Nu je weet hoe deze stromen werken, kun je slimmer kiezen wanneer je je EV oplaadt, of het nu gaat om een snelle pitstop onderweg of een relaxte oplaadsessie thuis.
Plan je route: Als je van plan bent een lange rit te maken met je elektrische auto, is het slim om vooraf je route te checken. Er zijn heel wat handige apps en websites waarmee je oplaadpunten langs je route kunt vinden.
Tips
Kies het juiste oplaadpunt: Er zijn verschillende soorten oplaadpunten. Je hebt de openbare oplaadpunten, die je overal vindt, snellaadstations voor een supersnelle boost en natuurlijk thuisladers. Belangrijk is om het type te kiezen dat bij je past, zowel qua behoefte als budget.
Laad op tijdens de goedkope uurtjes: Als je thuis oplaadt, kan het geld schelen als je dat doet tijdens daluren, wanneer elektriciteit goedkoper is. Sommige energiemaatschappijen hebben zelfs speciale EV-tarieven die nog voordeliger zijn.
Check je batterijgrootte: Hoe groot je batterij is, bepaalt hoe ver je kunt rijden voordat je weer moet opladen. Handig om te weten hoe ver je komt op een volle batterij en hoe lang het duurt om ‘m weer vol te krijgen.
Houd ‘m tussen 20% en 80%: Om te voorkomen dat je ergens strandt zonder stroom, is het slim om je batterij tussen de 20% en 80% opgeladen te houden. Dat helpt ‘m gezond te houden en klaar voor de volgende trip.