ecotap-laadstation-duo.jpg
Auto van de zaak uit de gratie? Ontwikkelingen in zakelijk rijden

Dat we de afgelopen 2 jaar als mens interessante tijden achter de rug hebben, is misschien wel een understatement. Door de Coronasituatie waarin we zitten, zien we trends en ontwikkelingen in sneltreinvaart passeren. Zakelijk, sociaal, emotioneel, beleidsmatig… er gebeurt een hoop. En hoewel wij, net als waarschijnlijk de meesten, het ook zat zijn dat er over bijna niets anders wordt gesproken, kunnen we moeilijk negeren dat deze pandemie ook van invloed is op zaken die ons direct, zakelijk, aan het hart gaan.

Daarom kijken we vandaag naar ontwikkelingen in onze business, met vandaag de focus op (gedrag in) zakelijk rijden.

Want waar het verplichte thuiswerken in hoog tempo de acceptatiegraad voor meer hybride vormen van werken een boost gaf, zagen we ook de snelwegen weer traditiegetrouw volstaan op het moment dat kantoren weer open waren. Dus wat zegt dat over ons, onze zakelijke rijders en ons wensenpakket?

1.Duurzaam ondernemen versus de leaseauto

Hoewel er afgelopen twee jaar noodgedwongen significant minder lease-kilometers zijn gemaakt, is het vaststellen dat een auto van de zaak niet langer nodig zou zijn, natuurlijk een foutieve.

Wel zien we dat met name grote organisaties in een hoger tempo kijken naar hun wagenpark en de keuzes die ze daarin maken. Want dat we duurzamer moeten, vinden de meeste waar. Tegelijkertijd zijn werknemers echt nog niet bereid om hun lease auto (status, gemak, waardering) te laten voor wat het is. Zelfs niet als ze na de pandemie een andere mix gaan maken tussen thuis werken en op kantoor/locatie. WEL zie je dat bedrijven vaker de overstap maken naar het stimuleren van elektrisch rijden.

2. Mobiliteitsbudget i.p.v. vaste leaseauto

Een tweede variant, naast de toch nog sterk gewilde (al dan niet elektrische) leaseauto is de opkomst van het mobiliteitsbudget.

Waar we al jarenlang proberen vooruit te kijken naar wat mobiliteit van de toekomst moet gaan worden, zien we daarin ook een shift ontstaan. Want het thuiswerken en de behoefte aan meer flexibiliteit in werk, trekt zich ook door in de manier, mate en tijden van reizen. En die duurzaamheidswens trekt zich door de samenleving heen verder door; steeds meer mensen WILLEN groenere keuzes maken. En kilometers vreten in een diesel- of benzine auto past daarin steeds minder.

In het kader van die flexibiliteit zien we steeds meer mogelijkheden die ook daadwerkelijk worden benut. Van het samenstellen van een poule auto’s die gebruikt worden door meerdere mensen voor zakelijke ritten, tot het combineren van een vergoeding en eigen auto, met een e-bike.

Dat wij Nederlanders nog steeds verknocht zijn aan onze eigen leaseauto die in alle bereikbaarheid, gemakken en beschikbaarheid voorzien, is niet vreemd. Ontwikkelingen in mobiliteit is sterk gedragsafhankelijk en vraagt aanpassingsvermogen en dat gaat nu immers niet over 1 nacht ijs.

Waar we wel definitief voor gaan is dat elektrisch rijden breed gedragen wordt, door werknemers EN werkgevers, die ook in toenemende mate zorgen voor goede laadpalen bij kantoor. We schreven in eerdere blogs dan ook al over de ontwikkelingen die zijn onderzocht in de drempels die mensen ervaren bij de keuze voor elektrisch.

Overweeg je als organisatie elektrisch te gaan en/of wil je zorgen dat je personeel te allen tijde hun elektrische auto kunnen laden? Of wil je jouw duurzaamheidsuitstraling versterken voor niet alleen je eigen personeel maar ook bezoekers? Voor zakelijke laadoplossingen komen we graag met je in contact!