Nieuws

Bedrijven zijn vanaf 2020 verplicht een laadpaal te installeren

Bedrijven zijn vanaf 2020 verplicht een laadpaal te installeren per tien parkeerplaatsen. Bij de overige 10 procent van de overige parkeervakken moeten kabels komen die de uitbreiding naar meer laadvoorzieningen mogelijk maakt.

Voor veel ondernemers betekent dit een forse investering. Kees van Bergen van laadpaalleverancier Ecotap ziet echter vooral kansen. “Een laadpaal plaatsen lijkt een flinke investering, zowel in termen van tijd als geld. Dat valt in de praktijk niet alleen erg mee, maar belangrijker: een paal plaatsen heeft veel voordelen voor ondernemers. Zo kan een laadpaal een bron van inkomsten zijn. Door gebruikers te laten betalen voor laadsessies kan de ondernemer zijn investering terugverdienen, bijvoorbeeld door een tijd of kWh-tarief in te stellen.”

Thomas da Silva Rosa, van Detailhandel Nederland ziet dat bedrijven al volop inspringen op deze nieuwe wet. “Je ziet al een groot aantal toenames van elektrische laadpalen bij bedrijven zoals Intratuin en bouwmarkten, Schiphol, meubelboulevards, kantoorgebouwen en restaurants. Een laadpaal kan 24/7 voor publiek in gebruik worden genomen, waardoor mensen uit de buurt ook de hele nacht hun auto kunnen opladen.”

Volkswagen bijvoorbeeld gaat in Berlijn nauw samenwerken met supermarktketens Lidl en Kaufland. Bij deze supermarkten komen in totaal 140 laadpunten te staan. Deze zullen overdag worden gebruikt door klanten en ’s nachts door WeShare, de nieuwe elektrische autodeeldienst van Volkswagen. De openbare oplaadinfrastructuur van Berlijn zal met bijna 20 procent groeien door de toevoeging van deze oplaadpunten.

ANP | 12-07-2019 | 15:52
Foto: ANP