Blog

Bi-directioneel laden

Nu elektrisch rijden steeds populairder wordt en het aantal laadpalen gestaag toeneemt rijst de vraag of we hiermee het energie-netwerk niet teveel gaan belasten. Bi-directioneel laden zou wel eens dé oplossing kunnen zijn voor dit probleem.

Wat is bi-directioneel laden?

Elektrisch rijden zo goedkoop en efficiënt mogelijk maken én elektrische auto’s inzetten als batterij. Dat is het principe van bi-directioneel laden, ofwel Vehicle-2-Grid (V2G) technologie. Met deze techniek kunnen elektrische auto’s zowel opladen als ontladen en zo een belangrijke rol spelen in de energietransitie.

Door elektrische auto’s, laadinfrastructuur en elektriciteitsnetwerken zo goed mogelijk met elkaar te verbinden, wordt duurzame energie optimaal benut. De elektrische auto’s kunnen dienen als tijdelijke opslagfaciliteiten, om ervoor te zorgen dat de duurzaam opgewekte elektriciteit niet verloren gaat. Als het aanbod van elektriciteit bijvoorbeeld te hoog is, kunnen Elektrische auto’s tijdelijk extra elektriciteit bij laden. Op momenten dat de vraag juist hoog is, kunnen ze juist elektriciteit terug leveren. Ze fungeren op deze manier als externe batterijen.

Voorbeeld

Bi-directionaal laden kan volgens projectleiders op grote schaal worden ingevoerd. Het kan een van de meest belangrijke stroomnetwerken worden. Bijvoorbeeld in een woonwijk waar elektrische auto’s ’s avonds bijspringen als er een piek in het gebruik van energie is, onder andere door het gebruik van verlichting en verwarming. Zo staat het elektriciteitsnetwerk minder onder druk en kan duurzame energie optimaal worden benut.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *