Blog

Blog: Nederland rijdt graag ‘groot’.. wat betekent dat voor ons verkeer?

Nederland rijdt graag ‘groot’.. wat betekent dat voor ons verkeer?

Ondanks de opkomst van elektrische auto’s lukt het Nederland nog steeds niet zo goed om de uitstoot door auto’s terug te dringen. Raar, want de boost in elektrisch rijden is onmiskenbaar en uitgesproken doelstellingen om tegen 2030 tenminste 75% van onze vervoer emissie loos (dus elektrisch) te hebben lijken juist voor het tegendeel te moeten zorgen.

Er is echter een trend die van een flinke impact blijkt te zijn op onze uitstoot missie; het type auto’s dat we anno nu blijkbaar massaal verkiezen. En dat type is vooral ‘groter’.

SUV razend populair
De SUV is populairder dan ooit in Nederland. Recent uitgegeven cijfers tonen zelfs dat 1 op de 3 auto’s een SUV is. Vanwege de ruimte is dit type auto populair bij gezinnen, maar ook senioren kiezen graag voor de auto vanwege de hoge instap en het comfort.

Deze trend betekent echter dat we weer groter en dus zwaarder gaan rijden. En tegenover dat formaat staan ook PK’s. En dus verbruik. Het aantal elektrische SUV’s is nog zeer beperkt.

Overheidsinvloed
Dat ‘uitstoot’ als woord niet bepaald warme gevoelens opwekt bij de gemiddelde Nederlander is niet nieuws. Die invloed is ook voor de auto-industrie van invloed, al blijkt dat effectief maar beperkt. Hoewel de industrie forse uitstooteisen krijgt opgelegd, draait het om gemiddelden. Met een flink aantal elektrische modellen en gelijktijdig ook benzine- of dieselauto’s doet het er niet toe of de reductie daadwerkelijk wordt gehaald. De consument bepaalt wat hij koopt, en dat ligt buiten de macht van autofabrikanten.

Woordvoerder van de RAI Cees Boutens: “Zoals vaak zijn huidige verkoopcijfers het gevolg van overheidsbeleid”. “De overheid zit aan de knoppen van de tarieven van de bpm-belasting en bijtelling”.
Nu hybriden geen fiscaal voordeel meer opleveren en de dieselauto een onuitwisbare slechte naam heeft gekregen en daarmee verre van gewild is, ook in de nieuwe generatie auto’s, kiezen mensen vaak voor een elektrisch alternatief OF een benzineauto. Maar dan dus wel in toenemende mate voor een grote benzineauto met een hoger verbruik.

Ook Greenpeace wijst naar de overheid en verwijt hen onvoldoende actie voor verduurzaming van het verkeer, zoals het blijvend stimuleren van elektrisch rijden. Nu ook voor de zakelijke rijder de bijtelling omhoog gaat, is dat verwijt aan de overheid veel gehoord.

Ontwikkelingen
Toch zijn er ook andere geluiden. Het enorme tempo waarmee autofabrikanten hun elektrische auto’s technisch innoveren, de actieradius die steeds groter wordt, elektrische auto’s die ook voor niet zakelijke rijders betaalbaarder worden EN het laadnetwerk van Nederland en Europa dat zich in een continue stroom blijft uitbreiden; Nederland vertrouwt op de elektrische auto.

Ecotap en de toekomst
Bij Ecotap dragen we graag een steentje bij aan die groene toekomst. Zo werken we elke dag aan nieuw, beter en meer en werken we samen met organisaties, provincies, bedrijven en stichtingen aan laadpunten en een duurzamere manier van vervoeren.

Weten wat we zakelijk of particulier voor je kunnen doen? Bekijk onze website of kom in contact met ons team van professionals.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *