woman-charging-electro-car-electric-gas-station_1303-14685
De 4 drempels die de elektrische auto-industrie sterk aan het overwinnen is

De ontwikkelingen binnen elektrische auto’s en elektrisch rijden volgen wij actief en daarover lees je in onze blogs dan dus ook regelmatig iets terug. En we hebben al eerder uitgelicht dat het elektrische rijden en de elektrische auto sterk aan terrein aan het winnen zijn. Tegelijkertijd besteden we ook aandacht aan de uitdagingen die auto-industrie (nog) kent binnen deze ontwikkelingenstroom.

Want hoewel de groeicijfers indrukwekkend zijn en zullen blijven, is een grote doorbraak natuurlijk niet zomaar aan de orde. In ons blog van vandaag richten we ons op de 4 grootste uitdagingen die het elektrisch rijden afgelopen tijden heeft gekend, die nu nu zichtbaar als drempels aan de overwinning bezig zijn.

  1. Er zijn veel meer laadpalen nodig

We beginnen even met de factor die voor ons natuurlijk erg dichtbij staat – de laadinfrastructuur in Nederland en daarbuiten en hoe zich dat ontwikkelt. Kijken we naar de lange termijn en stellen we ons voor dat meer dan de helft van de automobilisten elektrisch rijdt, dan zijn we inderdaad op dit moment nog niet op het niveau dat nodig is om mensen naar redelijkheid allemaal te kunnen laten laden.

Tegelijkertijd is de groei aan het netwerk (de dekking) in Nederland een van de beste van de wereld en groeit het aantal laadmogelijkheden sterk – niet alleen komen er steeds meer laadpalen bij mensen thuis, maar ook bedrijven en organisaties kiezen voor enkele laadpunten op hun parkeerterrein om personeel en gasten te bedienen.

Een tweede toekomstige uitdaging is wat er met ons stroomnet gebeurt als iedereen tegelijkertijd wil laden – dat geeft problemen. Toch is zelfs daar al een systeem voor ontwikkeld EN getest – waardoor bijvoorbeeld instelbaar is dat het laden pas begint als er voldoende capaciteit is en de stroom groen en goedkoop kan worden opgewekt.

2. Batterijen produceren gaat te traag en gebeurt niet duurzaam

Dit item is een veelgehoorde noot van critici. Batterijproductie gebeurt op dit moment nog niet helemaal schoon; het productieproces is nog vervuilend en grondstofwinning gebeurt niet overal onder de beste omstandigheden.

Daarnaast zou een enorm groeiende vraag op dit moment niet bijgebeend kunnen worden. Toch zijn ook op deze vlakken sterke ontwikkelingen gaande die deze drempel vakkundig aan het afvlakken zijn

  • De CO2 uitstoot van productie wordt door nieuwe technologien alsmaar lager (en door grotere hoeveelheden gebeurt het ook efficienter)
  • De productie van de batterijen worden vaker met groen opgewekte elektriciteit gevoed.
  • Er wordt steeds minder gebruik gemaakt van grondstoffen die onder slechte omstandigheden worden gewonnen. Onder meer omdat de samenstelling van batterijen ook ontwikkelt; minder kobalt en meer nickel.

3. Elektrische auto’s zijn niet bereikbaar genoeg voor de massa

Een veelgehoord, ‘fair point’. Het rijden van een elektrische auto is in tal van opzichten voordeliger (verbruik, onderhoud) maar in aanschaf zijn nieuwe elektrische auto’s op dit moment zeker nog duurder dan tegenhangers in de traditionele sector.

Toch zien we hierin al sterke ontwikkelingen – kleinere (en daarmee betaalbaardere) elektrische auto’s komen bij vrijwel alle merken op de markt of zijn er al. Tegelijkertijd groeit de tweedehands markt in elektrische auto’s ook sterk, nu we die eerste fase voorbij zijn.

Leaserijders maken op dit moment als grootste groep gebruik van de kans om elektrisch te kiezen.

Wanneer batterijen op grote(re) schaal kunnen worden geproduceerd en daarmee goedkoper kunnen worden, zal de prijs van elektrische auto’s ineens een forse sprong maken, omdat juist de batterijen voor de hogere prijs zorgen.

4. Feitelijke cijfers over CO2-uitstoot zijn moeilijk te vinden

Er zijn genoeg partijen (kritisch en voorstander) die graag goed vergelijkende cijfers zien over de prestaties van elektrische auto’s en hun fossiele tegenhanger. Maar doordat de ontwikkeling van de auto’s zo snel gaat, zijn cijfers met het minste geringste achterhaald.

De algehele lijn die in gepubliceerde onderzoeken aan bod komt, is dat op een levensduur elektrische auto’s significant minder CO2 uitstoten – zelfs als ze rijden op elektriciteit uit kolencentrales. Anno 2021 is dat verschil nog groter geworden omdat steeds meer elektriciteit groen is en ook de productie groener gebeurt. Zeker omdat bij de cijfers die rondom de traditionele auto worden gepubliceerd, geen rekening wordt gehouden met de productie van de brandstoffen zelf.

Benieuwd naar de opties voor je organisatie of bij je thuis? Neem eens contact op voor een gratis adviesgesprek!