De klant bewust niet op één en toch groeien

De klant centraal. Klantbeleving voorop. Klantgericht werken. Bedrijven weten vaak niet hoe zeer ze moeten benadrukken dat de klant voor hen absoluut op nummer één staat. Want zonder klanten geen omzet, zonder klanten geen groei.

Maar er zijn bedrijven die daar anders over denken. Die de klant bewust niet op één stellen en toch groeien. Onder de snel groeiende bedrijven die geselecteerd zijn voor de FD Gazellen dit jaar bevinden zich er een paar. Zij vinden de tevredenheid van hun medewerkers, het verbeteren van de wereld of de kwaliteit van het uiteindelijke product belangrijker dan de klant.

“Bij ons komt de klant op nummer drie, achter het team en de cacaoboer”

“Deze bredere kijk op ondernemen neemt toe. Je ziet steeds meer bedrijven die zich niet blind staren op de klant en bijvoorbeeld ook meer aandacht aan hun team besteden. De klant is belangrijk, maar er zijn meer belanghebbenden. Denk aan de medewerkers, maar ook aan de toekomstige generatie.”

‘Klanttevredenheid is te dun’

Bij Ecotap, een producent van laadpalen voor elektrische auto’s, geloven ze niet in ‘klant centraal.

“Eerst mijn mensen, mijn materiaal. En als de klant dan ook tevreden is, dan is dat mooi.  Ik vind het achterhaald om alleen te sturen op klanttevredenheid. Neem een truitje dat gemaakt is in Bangladesh. De klant is er waarschijnlijk 100% tevreden mee, omdat het zo goedkoop is. Maar je werkt wel mee aan kinderarbeid.

Het  sturen op klanttevredenheid is ‘te dun’ volgens mij. Bij Ecotap werken bijvoorbeeld voornamelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, of zoals ik ze liever noem: uitspringkrachten. Asielzoekers, autisten, 50-plussers. Allemaal zonder subsidie. De klant merkt er niets van dat wij met deze mensen werken en geeft er misschien ook weinig om. Maar wij vinden het wel belangrijk om deze groep een kans te geven.

Ik denk dat de norm moet worden veranderd. Ook op deze manier kun je een goedlopend bedrijf runnen, heb ik gemerkt. Natuurlijk moet de klant uiteindelijk tevreden zijn, maar de filosofie van een bedrijf is ook van belang”.

Kees van Bergen, CEO Ecotap

By |2018-11-12T07:43:27+00:00november 7th, 2018|Algemeen Nieuws, Blog, Ecotap Nieuws|Reacties uitgeschakeld voor De klant bewust niet op één en toch groeien

About the Author: