audi-g1b9f25700_1920
Diesels in verdomhoekje – verkoop naar nieuw dieptepunt

Een verrassing is het niet echt; Bovag vermeldde afgelopen week dat de verwachting is dat er voor het eerst sinds 2003 volgende maand minder dan 1 miljoen dieselauto’s in Nederland zullen rijden. In 2021 verdwenen er circa 100.000 diesels van de Nederlandse wegen.

En de reden? Zijn de dieselauto’s echt het ‘vergif’ van de weg of is het met name een imagoprobleem? En hoe verhoudt zich dat tot het groeiend aandeel elektrische en hybride auto’s?

Diesel uit de gratie in elk segment
Waar eerder de zakelijke kilometervreter standaard voor een dieselmotor koos, is bij leasemaatschappijen de keuze snel gemaakt; de restwaarde is immers op een historisch dieptepunt wat het voor deze maatschappijen al snel een gelopen race maakt.

Maar ook particulieren staan niet te springen, onder andere omdat (de angst voor) het toenemend aantal milieuzones voor ze speelt.

Imagoprobleem
De diesel ‘is er geweest’ lijkt het statement. En verkoopcijfers bevestigen dat: Van de nieuwe personenauto’s die vorig jaar zijn verkocht, springen hybride en elektrische auto’s naar een nieuwe piek (102.000 hybrides, 64.000 elektrische auto’s). 147.000 benzineauto’s.

De dieselauto moet het met circa 2% marktaandeel doen; 6.921 diesels werden er verkocht. En deze trend zal niet snel veranderen, waarmee het lijkt dat de diesel zijn tijd heeft gehad.

Hoe terecht is dat– het negatieve beeld van de vervuilende diesel? ‘Dieselgate’ was een grote aanwakkering van de negativiteit. Nieuwe diesels met de belofte om juist in de strijd tegen uitstoot schoner te zijn, bleek een fantasie nadat massaal duidelijk werd dat er gesjoemeld werd met software en uitstoot vele malen hoger lag. En daarmee werd de diesel direct bestempeld als niet schoon en zuinig en alle nieuwe invloeden met schone beloften werden per direct de nek omgedraaid en niet geloofd.

Tweedehands en oudere diesels
De diesels die wij in Nederland (en Europa) niet meer willen, worden massaal naar het buitenland verscheept. De veelgehoorde commentaren op ‘verschuiving van het probleem’ (“uitstoot weg uit Nederland, maar lekker doorpruttelen in buitenlandse lucht”) zijn natuurlijk niet onjuist. Het toont echter wel dat Nederland en Europa de ‘vervuilende’ auto’s definitief vaarwel zeggen en dat een opleving van nieuwe, schone dieselauto’s onwaarschijnlijk is.

Het nog steeds groeiende aantal elektrische en hybride auto’s past helemaal in deze ontwikkeling en is ook een stijgende lijn die we niet snel zullen zien veranderen.

Laadpunt voor elektrisch rijden

Ben je op zoek naar een eigen laadpunt of wil je weten welke opties je hebt voor laadoplossingen bij bedrijven? We komen graag met je in contact!