Duitsers wachten op elektrische modellen van eigen bodem

De Duitse autoindustrie probeert in 2018 de achterstand op Azië en de VS in elektrisch rijden weg te werken. Emobility-expert Henk Meiborg blikt vooruit en vindt dat Nederlandse ondernemers harder moeten lobbyen in Duitsland.

Wordt 2018 dan eindelijk het jaar van de doorbraak voor elektrisch rijden in Duitsland?

Het lijkt er inderdaad op dat er in 2018 een aantal stappen wordt gezet. Zo staat de restwaarde van de diesel onder druk (bron: rapport PwC). Verder wordt de inruilpremie van vervuilende diesels voor elektrische auto’s die wordt aangeboden door de grote drie Duitse autofabrikanten Daimler, BMW en VW met een half jaar verlengd tot medio 2018.

Echter, vooralsnog zal het merendeel van de zogenaamde e-auto’s een plug-in hybride zijn. De echt 100% elektrische voertuigen van Duitse fabrikanten laten nog even op zich wachten. Natuurlijk verkoopt Nissan haar nieuwe Leaf en Jaguar haar I-Pace dit jaar ook in Duitsland, maar daar staat tegenover dat de Ampera-e in Duitsland inmiddels (net als in Nederland) 7.000 euro duurder is geworden sinds de overname van Opel door PSA.

De Duitsers zullen pas in groten getale e-auto’s gaan aanschaffen als ze van eigen bodem komen, is mijn verwachting. Dat is pas in 2019 voor een aantal premium modellen (lees; te duur voor enorme aantallen) aan de orde, en pas in 2020 voor auto’s ‘voor het volk’. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen ID.

Bron: duitslandnieuws.nl

By |2018-01-05T07:36:41+00:00januari 5th, 2018|Algemeen Nieuws|Reacties uitgeschakeld voor Duitsers wachten op elektrische modellen van eigen bodem

About the Author: