“Door de komst van een aantal nieuwe elektrische auto’s zoals o.a. de Opel Ampera, Jaguar I-PACE, Kia e-Niro en de Hyundai IONIQ EV, ontstaat er een laadprobleem in Nederland. Deze auto’s kunnen namelijk op 1 phase laden.

In ons land kennen we een zogenaamd 3-fase netwerk. Die ‘fases’ kun je beschouwen als draadjes die de stroom transporteren. De mate waarin het stroomt, heet ‘de stroom’ en die wordt uitgedrukt in Ampéres (A).

Het hangt dus van de omvormer in de auto af hoe lang het duurt om de batterij weer op te laden.

Nederlandse huishoudens hebben een 1-fase of een 3-fase aansluiting. De standaard aansluitingen zijn hierin: 1 x 35 A, 1 x 40 A of 3 x 25 Ampère. Hogere waardes zijn ook mogelijk. De netbeheerder brengt daar dan extra kosten voor in rekening.

Indien je huisaansluiting een 1×35 Ampère heeft en je wil over jouw laadpunt 32 Ampère (7,4 kW) laden, dan heb je voor de rest van het huis nog 3 Ampère (1 fase) over. Dit is niet eens voldoende om een koffieapparaat aan te zetten. Een gangbaar huis heeft een aansluiting van 3x25A. Dat wil zeggen dat je over 1 fase met maximaal 25A kunt laden in plaats van de gevraagde 32A.

Ecotap heeft hiervoor de perfecte oplossing gevonden: een laadsysteem aansluiten op een aparte groep waardoor een 1 phase auto met een snelheid van maximaal 5,7 kw kan laden. Het aansluiten van een load balancer op deze groep is een ‘must’. Deze load balancer zorgt ervoor dat als er apparaat in huis worden gebruikt, de auto minder gaat laden. Als dit apparaat vervolgens weer uit wordt gezet, gaat het laadsysteem weer terug naar het optimale laadvermogen.

Hiermee heeft de auto bij een nacht laden tussen 7 uur s avonds en 7 uur s ochtends toch weer bijna 70 kwh geladen.”