De afgelopen maanden hebben we in onze blogs al verschillende voertuigen onder de loep genomen als het aankwam op hun elektrische varianten of ambities.

Zelfs luchtvaart kwam aan bod, terwijl dat voor veel mensen als een onhaalbare missie lijkt.

Na de elektrische fiets, auto, scooter, truck en het vliegtuig, wordt het hoog tijd om een ander vervoersmiddel in beeld te brengen in zijn acties naar groener rijden; de motor. Specifieker nog.. de Harley!

Is dit een grapje? 

We kunnen ons goed voorstellen dat je een beetje je twijfels hebt bij de oprechtheid van de elektrische ambities van een bedrijf (of beter.. een merk) als Harley-Davidson.

Wereldwijd bekend van de stoere, bijna iconische motoren met bijbehorende brul en misschien wel de luidruchtigste motor die je op de wereld vindt. De stap naar een groener alternatief lijkt juist voor dit merk dus een behoorlijke brug. Maar ook deze motorfiets moet uiteindelijk met zijn tijd mee en omdat elektrisch rijden ‘here to stay’ is, is het serieus. Harley werkt naar een elektrisch model; de LiveWire.

LiveWire – stap in de toekomst

Al in 2014 presenteerde Harley-Davidson het plan voor project LiveWire wat in eerste instantie door het grote publiek vooral werd afgedaan als publiciteitsstunt, maar het merk is serieus.

Eerlijk is eerlijk; de hang naar een groener alternatief in de vorm van het elektrische model LiveWire lijkt niet erg voort te komen uit de wens om de wereld groener te maken. Bijna uit noodzaak maakt het bedrijf deze stap omdat de dalende verkoopcijfers al jaren een uitdaging zijn.

Daarnaast is de beweging naar elektrisch en groener leven (en met name rijden in dit geval) een moeilijk te ontkennen ontwikkeling. Zelfs niet voor de iconische motorbrul van Harley. Maar dat is niet eens het zwaarste argument.

Het merk Harley-Davidson  –  van grijs naar groen?

Met alle respect voor doelgroepen; op dit moment kent het merk vooral een beeld van oudere grijze mannen (liefst met lang haar) en een stoer motorjack. Voor de toekomst is dit een doelgroep die echter de verkoopcijfers niet gaat boosten. Sterker nog; er is vanuit de omzetcijfers een dringende noodzaak om een nieuw (jonger) publiek voor zich te winnen. Een publiek met kapitaal (mannen EN vrouwen), maar dus ook een publiek dat meer en meer bewust is van hun impact op de wereld en de toekomst ervan. Anders gezegd… groener.

Eerste testen lijken voor Harley-Davidson dan ook goed uit te pakken; jongere testrijders ervaren een enorme power in het elektrische model en zelfs het toegevoegde geluid zorgt ervoor dat je nog steeds het brullen van motoren ervaart als je rijdt. De eerste reacties lijken dus positief binnen de doelgroep die het merk voor ogen heeft. En de winst voor het milieu is daarbij dus een mooie extra.

De realiteit

Natuurlijk moet zich in de markt nog uitwijzen hoe dit elektrische model een plek gaat veroveren. Het inmiddels duidelijk hoeveel het model moet gaan kosten, vanaf € 34.000

(en uit ervaring weten we dat dat wel een rol gaat spelen) en nog belangrijker misschien; hoe lang kan de motor rijden?

De actieradius is voor elke elektrische rijder, ongeacht het voertuig, een belangrijke factor. En waar je in een auto best wat ruimte hebt voor een batterij, is in een motorfiets die ruimte vanzelfsprekend beperkter. Pre-orders vanaf april 2019

De kans is nog niet zo groot dat je al op een elektrische motor rijdt. Een fiets, auto of e-scooter echter.. dat wel!  

Op zoek naar je dichtstbijzijnde laadpunt? Je vindt ze hier!

Op zoek naar een laadpunt voor je organisatie? Ook daarover lees je hier meer.