“Bij Leap24 bouwen we elektrische snellaadstations voor bestel- en vrachtwagens. Personenauto’s zijn natuurlijk ook welkom om daar te laden. We zien een groep die in 2025 op zal komen. Er gaan dan 30 tot 40 steden op slot. Dat wil zeggen dat ze vergaande milieuzones invoeren waarmee je die steden dan alleen nog maar emissieloos in komt. Dat zorgt er eigenlijk voor dat wij de infrastructuur voor deze grote groep gebruikers gaan bouwen, of feitelijk aan het bouwen zijn op dit moment. Een laadinfrastructuur die openbaar, toegankelijk, en speciaal voor die groep is… dat doen we in drie landen.” Aan het woord is Ferry Bosgra van Leap 24.
Grote stappen
Ferry vervolgt: “We hebben in totaliteit ruim vijfenvijftig locaties in ons bezit, verdeeld dus over drie landen. De tiende gaat over enkele weken open in Nederland. Als ik eerlijk ben gaat mij dat niet snel genoeg. Aan de andere kant; we zijn net ruim twee jaar bezig in een volledig nieuwe markt, dus we moeten het allemaal ontdekken. Wij zijn in februari van 2021 begonnen en meteen met Ecotap van start gegaan. De laadpalenmarkt is gewoon nog een markt die aan het groeien is, dan vind ik het wel prettig om met een partij samen te werken die advies kan geven en service in de buurt biedt. Ik heb zelf een achtergrond In het personenvervoer, dus openbaar vervoer, maar ook taxidiensten voor speciaal onderwijs. We zagen in die markt dat Ecotap er als leverancier actief was. Zo heb ik het product leren kennen. Je moet je voorstellen dat als je kinderen van en naar school brengt, dat je niet in de ochtend even kunt bellen van: ‘goh we komen vandaag niet, want de laadpaal deed het niet’. Dat heeft zoveel impact op ouders, kinderen en scholen. Een laadpaal moet dus heel deugdelijk zijn. Met name die betrouwbaarheid van de laadpalen is voor ons doorslaggevend omdat wij bedrijfszekerheid bieden aan ondernemers.”
Gebruiksvriendelijk
“Het is erg fijn dat we die bedrijfszekerheid samen kunnen garanderen”, vervolgt Bosgra. “De communicatie is dan ook goed ook als dingen niet helemaal lopen zoals zou moeten. We hebben regelmatig overleg, en dat gaat eigenlijk altijd prima. Wat wij zo fijn vinden aan de laadpaal van Ecotap is dat deze beredeneerd is vanuit de gebruiker. Ik zie dat het voor veel gebruikers allemaal behoorlijk nieuw is. Als je dan een ingewikkelde laadpaal maakt, dan gaan gebruikers dat niet begrijpen. Bij de laadoplossingen van Ecotap heb je maar twee of drie stapjes die je moet nemen als gebruiker, en dan doet de laadpaal het.”
Goed voorraadhoudend
“We maken ook gebruik van het customized laadpalen. Wij bestellen de palen in standaard wit. In het magazijn van Ecotap komen onze eigen reclamejongens om de palen te voorzien van folie. Ecotap faciliteert daarin de ruimte. Dat is heel prettig: onze mensen kunnen er droog en warm staan. Het wrappen van zo’n paal kost trouwens best wel wat tijd én moet nauwkeurig gebeuren. En wat de toekomst betreft: onze samenwerking zal zeker blijven bestaan. Eén van de belangrijkste redenen is dat ze naast het eenvoudig bedienbare product ook goed voorraadhoudend zijn. Hun levertijden zijn zeer acceptabel, en dat helpt ons flink. Voor de toekomt hebben wij grote ambities. Dit betekent dat we duizend locaties willen gaan bouwen in de komende jaren. Dat zijn er 400 in Engeland, 400 in Duitsland en 200 in Nederland. Ecotap voorziet ons daarin”, sluit Ferry enthousiast af.