pexels-kindel-media-9800002
Elektrisch rijden blijft financieel aantrekkelijker worden; de goedkopere keuze

We schreven al eens eerder over de afwegingen en verschillen, met name voor je portemonnee, tussen de traditionele brandstoffen en elektrisch rijden. Trends en ontwikkelingen worden nauw opgevolgd en, zoals al werd verwacht, wordt elektrisch rijden steeds aantrekkelijker en haalbaarder. De nieuwe info op een rij in ons blog van vandaag.

Brandstof versus elektriciteit

Ja, elektriciteit wordt duurder. Met de ontwikkelingen binnen de gasprijzen en elektriciteit zou je dus denken dat dit een negatief effect heeft op de balans. Maar met de zeer hoge brandstofprijzen (op snelwegen betaal je circa 2 euro per liter benzine) blijft er qua ‘brandstof’ een groot gat zitten op wat er per kilometer aan kosten wordt gemaakt.

De keuze en mogelijkheden van de laadpunten in het geval van elektrisch, hebben daar nog een verdere invloed op. Thuis laden is het voordeligste. Openbare laadpalen en snellaadpunten variëren meer in hun tarieven en zijn wat duurder dan je privé laadpunt aan huis. Feit blijft dat de prijs per kilometer bij elektrisch rijden significant lager ligt.

Belasting

Nog zo’n fijne waarop elektrisch goed scoort. Hoewel de belastingtarieven zich wel ontwikkelen, zijn de kosten voor belasting (wegenbelasting, aanschafbelasting) bij elektrische auto’s nadrukkelijk lager. Dat geldt voor particulieren die zelf kopen of private leasen. Zakelijke rijders profiteren van voordeel in de bijtelling.

Aanschaf en onderhoud

Deze vraagt iets meer toelichting. De prijs van elektrische auto’s ligt gemiddeld genomen hoger dan bij traditionele modellen. Dat maakt de aanschaf duurder. Een belangrijke ontwikkeling daarin is wel dat vele merken hun elektrische aanbod sterk hebben uitgebreid (en nog verder uitbreiden) waardoor ook in het kleinere segment steeds vaker een elektrische optie beschikbaar is en dus voor veel meer mensen bereikbaar.

Ook niet onbelangrijk is dat de tweedehandsmarkt steeds meer aanbod krijgt in elektrisch EN dat er natuurlijk ook dit jaar (2022) weer een nieuwe ‘subsidiepot’ is voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. Dat neemt een deel van de ‘pijn’ al weg.

Een volgend punt is dat onderhoud goedkoper is. Hoewel de accu duur is (vandaar de hogere aanschafprijzen) hebben elektrische modellen veel minder bewegende onderdelen en worden mechanische remmen weinig gebruikt. Slijtage of uitval is dus minder aan de orde.

Laadpunten en een goed advies

We snappen natuurlijk best dat wij als groot voorstander van elektrisch deze positieve ontwikkelingen hard toejuichen. We weten echter ook dat je bij een keuze voor of overweging van een elektrische auto best met vragen kan zitten.

Dat begint al met de keuze voor een laadpunt voor thuis, als je die optie hebt, of de laadpunten die je bij je werkgever of in je wijk kunt gebruiken of graag zou zien verschijnen.

Ons team helpt je graag bij al je vragen en denkt met je mee over de beste oplossing. Laat dus vooral eens van je horen!