Elektrisch rijden en zakelijke toepassingen – zo gaat het bedrijfsleven een stap verder

We hebben de afgelopen jaren de eerste grote boosts in het elektrisch rijden onder andere te danken aan het bedrijfsleven. Leaserijders vormden en vormen nog steeds een belangrijke groep elektrische autorijders en overwonnen als eerste de drempels en angsten rondom het elektrisch rijden, met door de stimulans vanuit leasemaatschappijen, overheid en bedrijfsleven.

Sindsdien hebben overheid, gemeente en provincie, maar ook het bedrijfsleven, zeker niet stilgezeten in de adoptie van elektrisch rijden onder personeelsleden. Sterker nog, de toepassingen in elektrisch vervoer worden steeds breder bij bedrijfsvoering betrokken en gaan verder dan het faciliteren van een laadpunt voor personeel of het bieden van elektrische leaseauto’s. Een paar voorbeelden:

Post bezorgen per e-Bike

Hoewel veel postbezorgers zelf niet direct enthousiast werden van deze plannen, met name door de verbonden consequenties, lijken de plannen serieus. Door de halvering van de postmarkt in het afgelopen decennium is PostNL genoodzaakt zaken slimmer aan te pakken.

De e-Bike lijkt een onderdeel van die stap. Met de komst van de e-Bike kunnen postbezorgers sneller hun werk doen en worden hun bezorggebieden groter (daar is niet iedereen blij mee). Een positieve bijkomstigheid lijkt dat postbezorger als job voor een grotere groep toegankelijk wordt, omdat je ook met een minder sterke fysieke gesteldheid in aanmerking komt voor deze job. Hoe het opladen van de e-Bikes wordt gefaciliteerd, is nog niet bekend.

Laadpunten als lokmiddel

Het faciliteren van (voldoende) laadpunten wordt steeds vaker commercieel ingezet als aantrekkelijk lokmiddel en zelfs als onderdeel van het onderscheidend vermogen van organisaties. Waar eerder al bleek dat personeel en klanten een laadpunt als positieve factor aanmerken bij een bedrijf, blijken de commerciële mogelijkheden sterker benut te kunnen worden.

Het idee is bijvoorbeeld om korte bezoeken met de auto, waarbij je toch al stilstaat of moet wachten, gebruikt als laadmoment. Denk bijvoorbeeld aan even laden bij een snelle lunch of snack langs de snelweg. De behoefte om (snel) te laden tijdens een moment dat daarmee eigenlijk niet echt extra tijd kost , zal met de groei van het aantal elektrische rijders alleen maar verder groeien.

Sneller parkeren voor elektrische rijders

Veel parkeergarages en parkeervoorzieningen bieden al plekken voor parkeren en laden voor elektrische auto’s. Dat deze vaak gunstig gelegen zijn qua positie in de garage, is een heel prettig voordeel voor de automobilist. Zo is parkeren bij een overvol parkeerterrein van het gemiddelde pretpark vaak gunstig omdat je als elektrisch rijder vooraan kunt parkeren en nog wel plek hebt. (Overdekte) parkeergarages bieden daarnaast vaak enkele laadpunten dichtbij de in- en uitgang.

 

Verken de opties voor je organisatie met ons gedreven team. We denken mee en brengen graag uitgebreide kennis mee voor een ideale en creatieve oplossing.

 

 

By |2018-09-26T09:18:57+00:00september 26th, 2018|Algemeen Nieuws, Blog, Ecotap Nieuws, gemeente nieuws, nieuws over laadpunten voor auto's, nieuws over laadpunten voor fietsen, scooters en scootmobielen, Opdrachten Gemeenten|Reacties uitgeschakeld voor Elektrisch rijden en zakelijke toepassingen – zo gaat het bedrijfsleven een stap verder

About the Author: