Elektrisch rijden in vrachtvervoer – hoe realistisch is dat?

Elektrisch rijden is volledig ingeburgerd, wereldwijd. Hoewel nog niet iedereen elektrisch rijdt in personenvervoer, kijken we niet meer raar op als we een elektrische auto zien rijden of geparkeerd zien bij een laadpaal.

Voor vrachtvervoer is dat echter nog een ander verhaal. Hoewel (deels) elektrische vrachtwagens er wel zijn, is de dekkingsgraad ten opzichte van het overige vrachtvervoer nog heel klein.

Is het wel realistisch om ons te richten op elektrisch vrachtvervoer en zo ja, hoe ziet de toekomst er dan uit?

 

Volledig elektrische vrachtwagens; ze zijn er wel degelijk

Ze zijn er; vrachtwagens die volledig elektrisch rijden. Eind vorig jaar werd door DAF en VDL in een samenwerking de eerste volledig elektrische truck afgeleverd bij supermarktketen Jumbo.

Vanaf het distributiecentrum (in Veghel) wordt deze vrachtwagen ingezet voor bevoorrading van tientallen supermarkten in de omgeving.

DAF-president Harry Wolters kondigt de vooravond van een grote transitie aan in de transportsector. Hij ziet voor distributie in stedelijke gebieden het elektrisch rijden van vrachtwagens als de toekomstige nieuwe norm.

Waarom is een elektrische vrachtwagen niet vanzelfsprekend?

De uitdagingen waarmee de opstart van het elektrisch personenvervoer te maken heeft gehad, zijn in nog zwaardere mate aan de orde voor vrachtvervoer; daar ligt het een stuk gecompliceerder.

Een vrachtwagen weegt simpelweg zoveel dat het elektrisch vooruit helpen van zo’n wagen veel batterijkracht vergt. Die grote hoeveelheid (dure) batterijen beperken daarbij de laadcapaciteit maar hebben ook zelf een hoog gewicht.

Daarbij is de actieradius nog beperkt. De eerdergenoemde truck heeft een maximale actieradius van zo’n 100 kilometer.

Korte afstanden – distributie in steden

De gedachte om elektrisch vrachtvervoer in te zetten voor kleine afstanden en met name in de binnensteden (waar veel vrachtwagens en met name diesels al geweerd worden) is geen vreemde.

Zelfs met een beperkte actieradius kunnen deze trucks in distributie veel betekenen. Het ontwikkelen van deze vrachtwagens is echter niet goedkoop.

Enkele leveranciers zien daarom (meer) potentie in waterstof, maar ook daarin moeten nog stappen worden gemaakt.

Hoewel de stappen nog groot lijken, is het bijna niet meer denkbaar dat we nog jarenlang naar ‘stinkende’ dieseltrucks kijken in met name de binnensteden. Afhankelijk van de snelheid waarmee voor trucks met name de batterijen worden ontwikkeld, zullen we in toenemende mate ook in die vervoerscategorie het elektrisch rijden zien opkomen!

By |2019-01-14T12:22:59+00:00januari 14th, 2019|Algemeen Nieuws, Blog, Ecotap Nieuws|Reacties uitgeschakeld voor Elektrisch rijden in vrachtvervoer – hoe realistisch is dat?

About the Author:

We gebruiken cookies om verschillende redenen die hieronder worden beschreven. Helaas zijn er in de meeste gevallen geen industriestandaard opties voor het uitschakelen van cookies zonder de functionaliteit en functies die zij toevoegen aan deze site volledig uit te schakelen. Het is raadzaam om alle cookies te laten staan als u niet zeker weet of u ze nodig heeft of niet, als ze worden gebruikt om een service te bieden die u gebruikt. Lees meer voor ons cookiebeleid Settings Ok