Elektrisch rijden; wat doet de overheid en wat kost het nou eigenlijk?

Elektrisch rijden is groeiend populair, maar toch is nog niet massaal iedereen in een elektrische auto gestapt de afgelopen jaren.

Daar zijn natuurlijk redenen voor, waaronder de hoge aanschafprijs van een elektrische auto. Maar waar praten we dan over en welke rol speelt de overheid hier in?

Een elektrische auto is duurder in aanschaf

Bottomline een elektrische auto anno 2018 is nog fors duurder in aanschaf dan een benzineauto.

Wanneer je vergelijkt dat je voor de nieuwprijs van een klein elektrisch model een flinke slag groter kunt in benzinevorm, is het voor veel particulieren prijstechnisch nog oninteressant om een nieuwe auto elektrisch aan te schaffen.

Fabrikanten verdienen weinig aan elektrische auto’s

Niet onbelangrijk is de rol van fabrikanten. Zij verdienen op dit moment erg weinig aan het verkopen van elektrische auto’s. Om dat interessant te maken en houden is de kans groot dat prijzen van elektrische auto’s gaan stijgen, ook in de toekomst als de elektrische auto juist goedkoper moet worden.

Het volume is laag

Om elektrische auto’s betaalbaarder te maken, zo geeft branchevereniging Bovag aan, moeten de aantallen die fabrikanten bouwen flink omhoog. Dat halen we niet met Nederlandse afname alleen. Dus we hebben stimulans nodig; een aanschafsubsidie zou al veel verschil kunnen maken.

De tweedehandsmarkt is beperkt

Er is nu nog een minimale markt in tweedehands elektrische auto’s, waardoor ook die route nog geen invloed heeft. De branchevereniging verwacht dat dit ook nog wel even duurt; er komen nog zeer weinig elektrische auto’s beschikbaar voor een tweedehands leven.En tweedehands elektrische auto’s moeten ook aantrekkelijk zijn om aan te schaffen, anders verdwijnen ze binnen de kortste keren naar het buitenland.

Wat mogen we in de toekomst verwachten?

Elektrisch rijden wordt alsmaar goedkoper. Vooral prijzen van batterijpakketten worden steeds lager en wegens de doorontwikkeling worden elektrische auto’s alleen maar beter en slimmer.

Hoewel de aanschafprijs ook in de toekomst, zeg 2020, nog steeds hoger zal liggen dan benzineauto’s, is het onderhoud en de ‘brandstof’-kosten in prijs een stuk lager, waardoor een gelijkwaardig punt wordt bereikt.

En dan… de rol van de overheid

In Noorwegen is elektrisch rijden heel populair; 1 op de 5 nieuwe auto’s is daar nu al elektrisch.

De fikse stimulering van elektrisch rijden is daar de oorzaak van. Ook in de particuliere markt worden door de overheid veel stimulerende maatregelen genomen die het voor een grote groep rijders haalbaar maakt om elektrisch te rijden.

Dit betekent overigens niet dat benzine- of diesel rijders “gestraft” worden.

Dat elektrisch rijden de toekomst is ten opzichte van benzineauto’s is helder. En bij Ecotap geloven we als geen ander dat elektrisch rijden echt de moeite waard is. Daarom maken wij het particuliere en zakelijke rijders graag zo eenvoudig mogelijk!

Maak kennis met Ecotap en al onze mogelijkheden; we horen graag van je!

By |2018-10-26T07:06:32+00:00oktober 23rd, 2018|Blog, Concept-voor-Kees|Reacties uitgeschakeld voor Elektrisch rijden; wat doet de overheid en wat kost het nou eigenlijk?

About the Author: