Dat we in Nederland grote stappen maken in elektrisch rijden EN de laadmogelijkheden die daarbij horen, hebben we al eerder belicht. Zeker voor een relatief klein landje als Nederland, is ons netwerk van laadpalen qua dekking en infrastructuur goed en groeiend en zijn de opties voor thuisladen divers en ontwikkeld.
Natuurlijk zijn er voor de toekomst nog uitdagingen rondom ons stroomnetwerk, maar al met al, kunnen elektrische rijders in Nederland meer dan prima uit de voeten. Maar hoe zit dat in het buitenland?
Rijden in Europa
Ook andere Europese landen ontwikkelen hun laadnetwerk continu door. Dat betekent dat de dekkingsgraad voor laadpunten zich elk jaar weer verbetert en zeker in drukkere gebieden je veel opties voor laden hebt.
Waar voorheen veel (potentieel) elektrische rijders zich zorgen maakten over het hebben van de juiste laadpas of het op tijd vinden van een laadpunt, is dat sterk veranderd. De Europese missie is bijna om elektrisch rijden en laden net zo eenvoudig te maken als mobiel bellen of het opnemen van geld. Een belangrijke factor daarin is de compatibiliteit van laadpassen in andere landen.
Met je laadpas naar het buitenland
Met veel laadpassen van Nederlandse providers kun je ook terecht in landen als Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, België, Verenigd Koninkrijk en hoef je dus niet bang te zijn dat je met separate tankpassen moet werken of terecht komt bij een laadpunt waar je met je laadpas niet terecht kunt. Dit is echter niet altijd gegarandeerd. Dus ga je naar het buitenland met je elektrische auto op een route die je nog niet kent, is enige voorbereiding geen slecht idee.
Bij je voorbereiding is het vooral handig te checken hoe het zit op je plaats van bestemming. Waar in het wintersportdorpje kun je laden, bijvoorbeeld.
De aanbieder van je laadpas kan je uiteraard uitgebreid informeren over waar je terecht kunt (en waar niet) en dat is qua voorbereiding en gemoedsrust altijd een goed idee. Daarnaast zijn er tal van locaties waar laadpunten (ook/juist in Europa!) zijn verzameld en eenvoudig online te raadplegen zijn.
Vraag je je dus af of je voor je vakantie een goede route qua laadpunten hebt, is dat niet alleen eenvoudig te checken, maar is in het geval van Europese landen waarbij je op hoofdwegen reist, vrijwel altijd JA.
Groeiend bereik – actieradius gebruiken
Natuurlijk is het bereik van elektrische auto’s de afgelopen jaren sterk verbeterd (en nog steeds groeiende). Net zoals je in Nederland geen risico’s neemt, doe je dat in het buitenland ook niet en ken je je auto waarschijnlijk goed genoeg om te weten hoe ver je kunt rijden en daar je laadmoment op af te stemmen.
Daarbij is het ook de afweging of je voor een snellader kiest of kan kiezen voor een korte stop en snelle laadactie, of juist je laadmoment combineert met een lunch.
Je rijstijl is overigens ook het overwegen waard. Boven 100 km/uur stijgt het verbruik van je auto sterk en moet je dus rekening houden met meer laadmomenten. Een maximum snelheid van 100 km/uur is dus vaak een goede tussenweg tussen tempo houden en je laadmomenten minimaliseren. Wil je harder rijden, dan kan de noodzaak om vaker te laden je tijdswinst alsnog verdampen.
Benieuwd naar laadopties en laadpassen van Ecotap? Stel hier je vraag.