Blog

Elektrische scheepvaart; wat mogen we realistisch gesproken verwachten

We hebben in het afgelopen jaar al vele transporttakken onder de loep genomen om te kijken naar de beloftes op elektrisch vlak. Zelfs de elektrische Harley Davidson kwam voorbij. Een tak die we nog niet belicht hebben, is de scheepvaart. Het is vanzelfsprekend dat gezien alle ‘elektrische’ ontwikkelingen ook in die vervoerstak wordt gekeken naar mogelijkheden, maar tegelijkertijd blijkt ook waar de uitdagingen liggen. Daarom vandaag; elektrische scheepvaart.

Scheepvaart verduurzamen in soorten en maten

Scheepvaart, net als vracht- en vliegverkeer is er in allerlei soorten en maten. Dat is een belangrijk gegeven omdat binnen de scheepvaartindustrie de mogelijkheden voor verduurzaming zich in eerste instantie richten op, uiteraard, kleinere schepen. Zo is elektrische binnenscheepvaart of kleine elektrische rondvaartschepen een stuk eenvoudiger te realiseren (en dus ook al in onze praktijk te vinden).

Hoewel op grote schaal elektrificeren van de scheepvaart nog een ver van ons bed show lijkt, zijn er start-ups EN bewezen namen in de scheepvaart wel degelijk gericht bezig om stappen te zetten. Zo is Damen Shipyard druk bezig om met start-up Skoon te werken aan verduurzaming van scheepvaart, waar inmiddels tests met een binnenvaartschip lopen.

Ook Ecotap-marine timmert mee aan de spreekwoordelijke ‘Vaarweg”. Met haar oplossingen wilt Ecotap de infrastructuur voor elektrische vervoer nog breder gaan realiseren.

De uitdagingen

Dan de uitdagingen. Net als bij andere voertuigen die groot/zwaar zijn en/of veel vermogen vragen, is ook een schip geen eenvoudige klus. Een van de uitdagingen is ruimtegebrek. Wanneer voldoende energie kan worden opgeslagen op schepen, dan is het creëren van een goede batterij het punt niet meer. Maar gezien de hoeveelheid energie die vereist is, blijft dat een probleem. En ook dan; deze duurzame elektriciteit moet kunnen worden opgewekt naar genoeg capaciteit.

De actieradius is, als terugkerend thema, ook hier weer een punt. Eind 2018 werd het eerste volledig elektrische vrachtschip te water gelaten. Met een actieradius van 80 km na een laadtijd van 2 uur, is dit voor veel toepassingen geen optie.

Het idee van verwisselbare accu’s en strategisch geplaatste oplaadpunten, waar de eerder genoemde Skoon en Damen aan werken, zou in dit geval een zinvolle benadering kunnen zijn.

Elektrisch varen op kleine schaal

Net als bij andere voertuigen is de schaal vaak de grootste uitdaging; hoe meer energie het vraagt, hoe lastiger het is om elektrisch vervoeren praktisch haalbaar te maken.

Gelukkig zien we bij de ‘eenvoudigere’ toepassingen al wel enorme groei en stappen, OOK in varen.

Daarnaast heeft elektrisch (plezier)varen natuurlijk veel voordelen voor het milieu, maar is het ook een stuk relaxter varen met alleen het geluid van natuur om je heen. En net als bij elektrisch rijden is ’s nachts laden een prima optie.

Elektrisch vervoeren komt dus steeds dichterbij, al zullen we voor elektrisch op grote schaal in andere vervoerscategorieën dan auto en fiets nog even geduld moeten hebben.