0-9-scaled.jpg
Laadpalen in Europa – meer, beter, sneller

Waar we in ons vorig blog nog moesten vast stellen dat op vakantie gaan in Europese steden met je oudere auto niet altijd eenvoudig is, zetten we vandaag Europa in een veel fijner licht!

We zien al jarenlang dat de groei in het aantal elektrische rijders op de voet wordt gevolgd door tal van partijen. Want die groei is leuk, maar brengt ook nieuwe vraagstukken met zich mee; Is ons energienet straks wel klaar voor al die (tegelijk) ladende elektrische auto’s? En die laadpunten.. zijn er wel genoeg? Tijd dus om een positief licht te schijnen op de laadpalen van Europa.

1. Dekking en groei

De vraag “kunnen we straks allemaal nog wel laden” is op zich een terechte, maar is er wel eentje die zich nog wat verder in de toekomst laat plaatsen. Het aantal (dekking) laadpalen in Nederland en binnen Europa groeit significant. Overigens wordt de grote meerderheid van het totaal aantal laadpalen in Europa gevormd door Nederland, Duitsland en Frankrijk, die samen op dit moment (juli 2021) ongeveer 70% van de totale aantallen vormt. In minder rijke Europese landen zie je een behoorlijk lagere dekking.

Dat wil overigens niet zeggen dat dit betekent dat je buiten deze drie landen met geen mogelijkheid aan een laadpaal komt. Het betekent wel dat je voor lange reizen (zoals je vakantie) naar die landen soms op iets meer voorbereiding kunt rekenen, als je zeker wilt zijn dat je je route kunt rijden zoals jij dat graag wilt.

2. Locatie

In het buitenland zijn er enkele grote aanbieders die snellaadnetwerken bieden. Dat betekent ook dat je langs veel van de Europese snelwegen snellaadpunten tegenkomt. Bij die laadpunten kun je verschillende aanbieders tegen komen, maar een aantal grote spelers zijn de veelgeziene namen op de weg.

Een groot voordeel hier is dat de locaties zinvol zijn – direct langs/aan of dichtbij een snelweg, met meerdere laadpalen bijeen. De kans dat je een vrije laadpaal treft is dus groot. Daarnaast zijn dit soort laadpunten bij uitstek geschikt omdat ze veel diverse laadpassen accepteren. Het risico dat je dus niet kunt laden met jouw pas, is daarmee klein.

De snelladers zorgen er ook voor dat je geen eindeloze wachttijden in je trip hoeft te bouwen, al kan een goed getimed lunch prima worden gecombineerd met een laadactie.

3. Laadpasdekking

De bekende Nederlandse laadpassen doen het overall het algemeen goed in belangrijke delen van Europa. Zo hebben de Benelux, Duitsland, rondom de Alpen maar ook Frankrijk een behoorlijk goede dekking met de veel gebruikte laadpassen uit ons eigen land.

Er zijn tal van manieren om je goed voor te bereiden op een ritje naar het buitenland met je elektrische auto. Wanneer je binnen Nederland reist, hoef je je geen zorgen te maken dat je op tijd een laadpaal vindt – de dekking is het hoogste in Nederland zodat je op tal van locaties (langs en ver buiten snelwegen) een laadpunt kunt vinden.

Weten waar je terecht kunt – vraag het Ecotap

Heb je vragen over je laadpas, wil je een (extra) laadpunt of overweeg je als bedrijf of gemeente laadpunten te faciliteren? Dan horen we graag van je! Ons team denkt graag mee en denkt met je na over de beste oplossing in jouw situatie.