Car and light on the road.
“Lege-accu-vrees”.. is dit echt nog een drempel voor de Nederlandse automobilist?

We schreven in ons vorige blog al over de hoge prijzen in de occasion-markt en welke boost dat betekent voor mensen die een overweging maken om voor elektrisch rijden te kiezen. De voordelen groeien elke maand nu brandstofprijzen hoger zijn dan ooit en je voor je gebruikte benzineauto meer terug krijgt dan 2 jaar geleden.

In datzelfde blog haalden we ook een paar van de drempels aan die we afgelopen jaren het meest onder automobilisten hoorden over elektrisch rijden.

Waar de factor PRIJS steeds minder relevant wordt (door dalende prijzen, stijgende verkoopprijzen van occasions, opties van subsidie die ook in 2022 weer beschikbaar komen EN de maandelijkse voordelen van niet tanken (hoge brandstofprijzen), geldt dat niet altijd voor de overige drempels. Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Maken wij Nederlanders ons zo’n zorgen over lege batterijen? We doken in de factor LAADPAALSTRESS en bekeken hoe het in Nederland zit.

Elektrische auto laden in Nederland – hoe zit het met onze laadpalen?

Natuurlijk is een vrees per definitie niet een rationeel ding. Dus of de drempel om over te stappen naar elektrisch rijden erg wordt beïnvloed door de vrees om stil te komen te staan omdat je geen laadpunt kon vinden, is moeilijk te duiden. Waar uit onderzoeken van voorgaande jaren deze drempel als factor aan bod kwam, zagen we het als veelgenoemd bezwaar steeds verder afnemen.

Feitelijk gezien kunnen we als Nederlanders rustig adem halen. Het netwerk van laadpunten in Nederland is misschien wel het beste van de wereld. Kijkend naar niet alleen de dekking, maar ook de spreiding van laadpalen in ons landje vele malen beter dan andere landen. OOK dan andere laden om ons heen.

Pasje hier, pasje daar

Een punt dat verbonden is aan ons laadnetwerk in Nederland, is de manier waarop je met 1 pasje terecht kunt bij heel veel verschillende laadpunten in Nederland. Waar je in andere landen gerust met meerdere pasjes op pad moet, omdat je voor elke aanbieder een specifieke pas nodig hebt, doen we het in Nederland op dit gebied van interoperabiliteit’ zeer goed en lopen we echt voorop.

Puur feitelijk gezien, gebaseerd op cijfers over dekking en spreiding, hebben wij Nederlanders weinig te vrezen als het op onze laadopties aan komt. Dat wil niet zeggen dat het onderbuikgevoel dat opnieuw begint te ontstaan over de groeiende markt van elektrische auto’s, volledig ongefundeerd is. De opties en mogelijkheden voor laadpunten in tal van varianten en op tal van plekken zijn enorm. Maar het is wel juist dat het aantal elektrische auto’s op dit moment harder groeit dan het aantal laadpunten.

Vrees bij particulieren – welk laadpunt past?

Een andere vraag die veelgehoord is, is de keuze voor een juiste laadpaal. Hoe weet ik nou waar ik wel of niet terecht kan? Er zijn zoveel verschillende opties… wat past bij mij, mijn auto, mijn woning?

Hoewel het een relevant punt is – want om tot antwoorden te komen kan het zomaar zijn dat je als particulier dit niet thuis is in de materie, veel vragen met ‘ik heb geen idee’ moet beantwoorden, is een goed advies niet moeilijk.

Aanbieders van laadpalen weten precies hoe ze met jou tot de beste oplossing moeten komen. Eentje die past bij je auto, je woning (meterkast, zonnepanelen, etc.) en de laadoplossing die je zoekt. Een goed advies kost geen moeite en zorgt voor zorgeloos het maken van de juiste keuze.

Overweeg je als particulier elektrisch te gaan rijden of rijd je al elektrisch maar heb je geen eigen laadpunt? Bij Ecotap denken we graag mee over je opties en welke laadoplossing het beste bij je past!