Nieuws

Nederlandse verkeersveiligheid maakt dip door; dit zijn de highlights

Waar we de afgelopen jaren juist behoorlijk de goede kant op gingen als we de cijfers mochten geloven, hebben we het afgelopen jaar juist een dip gemaakt als het aankomt op onze verkeersveiligheid.

Met meer ongelukken en meer slachtoffers laten de cijfers een serieuze stijging zien ten opzichte van voorgaande jaren. Geen beste ontwikkeling vinden de Nederlandse verkeersorganisaties vanzelfsprekend.

In het blog van vandaag gaan we dieper in op de vastgestelde oorzaken voor deze negatieve ontwikkeling; de highlights.

1.Nederland wordt voller

Het wordt in Nederland steeds drukker en dat merk je in ons straatbeeld. Naast dat we meer fietsers zien (wat op zich geen slechte ontwikkeling is!) is vooral het aantal voertuigen gestegen. We vinden meer personenauto’s en meer vrachtverkeer op onze wegen en in onze steden.

Door een gunstige economische tijd is er meer distributieverkeer wat ook in steden veel te vinden is. Diezelfde economie zorgt er ook voor dat meer mensen over een auto beschikken en deze gebruiken. Deze drukte geeft meer risico’s voor weggebruikers.

2.We zijn sneller/meer afgeleid

Hoewel de mobieltjes niet pas afgelopen jaar populair zijn geworden, is het aantal mensen dat tijdens het besturen van hun auto, vrachtauto of fiets met hun telefoon bezig zijn, sterk gestegen.

Dus ook onder fietsers brengt dat grote risico’s. Hierbij gaat het ook niet alleen om bellen, maar vooral om het versturen van berichten (What’s-Appen) en de toenemende entertainmentopties die mobiele telefoons bieden.

Het kijken van films, streamen van muziek of volgen van social media timelines wordt veel gedaan tijdens het autorijden of fietsen en zorgt er onvermijdelijk voor dat de aandacht op dat moment dus niet op de weg ligt. Hoewel rijden met alcohol en te hard rijden nog steeds grote veroorzakers zijn van ongelukken en (dodelijk) letsel, is de mobiele telefoon helaas de factor die de top 3 aanvult.

3.Handhaving is onvoldoende

Het gebruiken van je mobiele telefoon is strafbaar. Dat weten we allemaal wel, maar zowel automobilisten als fietsers lijkt het niet te deren.

Dat is misschien ook niet zo vreemd omdat blijkt dat handhaving (het krijgen van een boete voor dit strafbare gedrag) slechts zeer mondjesmaat wordt gedaan. Hier liggen natuurlijk allerlei redenen aan ten grondslag, maar feit blijft dat mensen onvoldoende ‘de pijn’ van een boete voelen en vanuit zichzelf niet de keuze maken om de telefoon met rust te laten tijdens het rijden. Ondanks tal van spotjes en campagnes.

4.Fietsen in Nederland behoorlijk onveilig

Hoewel veel landen iets kunnen leren van de fietsende Hollanders, is onze infrastructuur in veel gevallen nog niet echt ingericht op (veel) fietsers. Met name in stedelijk gebied manoeuvreren fietsers zich langs en tussen vrachtverkeer, wordt met hoge snelheden gereden en zijn duidelijke fietspaden afwezig. Vrij liggende fietspaden zijn er in Nederland niet zo heel veel te vinden. Met name in Noord-Brabant was de stijging van het aantal doden onder fietsers afgelopen jaar opmerkelijk (hoog) te noemen.

Waar eerder het aantal ongelukken onder ouderen met een elektrische fiets steeg, waren daarover nu geen bijzondere cijfers beschikbaar.