Electric-plane
Next level elektrisch – de lange weg van elektrisch vliegen

Dat we ons in onze blogs vooral richten op elektrisch rijden is natuurlijk niet zo gek. Elektrische auto’s (en dan natuurlijk vooral de intelligente laadoplossingen die erbij horen) is ons vak en eerlijk gezegd voor de meeste van onze werknemers ook een behoorlijke passie.

Maar dat de wereld van elektrisch en duurzaamheid breder ligt dan de elektrische auto en elektrische fiets is overduidelijk. Dat de noodzaak om op grote(re) schaal naar duurzame en elektrische oplossingen te zoeken is nog nooit zo duidelijk geweest als het afgelopen jaar.

En als er een branche is waar duurzaamheid een enorme prioriteit moet krijgen, is dat het vliegverkeer. Daarom dat we in ons blog van vandaag even afwijken van onze kern, maar naar een andere type mobiliteit kijken – elektrisch vliegen.

Duurzamer, schoner, stiller.

Menig ingenieur werkt al jaren mee aan oplossingen voor elektrisch vliegen. Dat de weg naar een haalbare oplossing voor personenvliegverkeer geen eenvoudige en een lange is, is vast geen verrassing. Waar jaren geleden de kansen van succesvol elektrisch vliegen nog werden weggewuifd als utopie, bevinden we ons op dit moment op een heel ander vlak.

Er wordt namelijk niet door de minste namen gewerkt aan een oplossing op wereldwijde schaal. Airbus, Rolls-Royce en Honda werken ieder aan hun modellen voor elektrisch gedreven vliegtuigen. Maar ook NASA doet een belangrijke duit in het zakje en werkt aan een (op dit moment) tweezitter waar volgend jaar al testvluchten mee worden gemaakt.

Vliegen moet schoner en duurzamer. Elektrisch vliegen zou daarin een enorme stap kunnen zijn, maar vooralsnog is voor personenvliegverkeer volledig elektrisch nog ver van ons verwijderd. Hybride oplossing zoals we ook in het autoverkeer zien, is een eerste stap vooruit die al meer kansrijk is.

De uitdagingen

In elektrische auto’s is gewicht belangrijk. In een vliegtuig is dat nog vele vele malen meer zo. En daar ligt ook direct de grootste uitdaging (en beperking, vooralsnog) voor het elektrisch gedreven vliegen. Om vliegtuigen van het niveau Boeing-737 aan te drijven zijn batterijpakketten nodig die het formaat van nog eens een vliegtuig hebben en zelfs zwaarder worden dan het vliegtuig zelf.

De accu van de toekomst voor vliegverkeer moet dus kleiner, lichter EN zonder vloeibare inhoud bestaan. Wereldwijd (ook in Nederland) wordt dus al jaren gewerkt aan met name DAT vraagstuk.

Tot die doorbraak een feit is, zijn duurzamere oplossingen dus hybride; een combinatie van brandstof en batterijen.

Ook bereik is, denk aan de actieradius van een elektrische auto, vanzelfsprekend belangrijk. Het halen van een bepaalde snelheid voor een langere vliegduur is vereist om lange afstanden echt mogelijk te maken. En juist afstanden maken is voor het vliegen zo van belang.

Terug naar elektrisch rijden

We volgen bij Ecotap alle ontwikkelingen op de voet. En ook binnen het elektrisch laden en rijden ontwikkelen we volop door. Bekijk onze zakelijke en privé laadoplossingen op de website of neem eens contact op voor een gratis adviesgesprek!