Laten we meteen maar met de deur in huis vallen – Prinsjesdag 2022 heeft rondom het onderwerp elektrisch rijden relatief weinig nieuws te brengen. Dat wil niet zeggen dat er niets te vertellen is of het komende jaar niets gebeurt op de vlak natuurlijk, maar er wordt vooral voortgeborduurd op eerdere ingezette stappen. De aandacht die hierbij op elektrisch rijden en laden ligt wanneer het aankomt op het reduceren van de CO2 uitstoot, is significant.
We zetten een aantal highlights voor je op een rij.
Minder CO2 en stikstof door mobiliteit
De uitstootreductie die al jarenlang aandacht krijgt, zal in 2023 verder worden bewerkt. Om het ‘ambitieuze’ reductiedoel voor uitstoot van CO2 haalbaar te maken, is er een sterke focus op het uitrollen van een (verder groeiende) infrastructuur voor laden en tanken van voertuigen zonder uitstoot (zero-emissie).
CO2 plafond voor grotere werkgevers
Per 2023 komt een zogeheten ‘normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit’ tot stand. Werkgevers die 100 of meer werknemers hebben, krijgen zo te maken met een CO2 plafond.
Deze werkgevers (schatting is zo’n 8000) moeten jaarlijks rapporteren over hun werkgebonden personenmobiliteit en is het de bedoeling dat er meer uitvoering wordt gegeven aan gedragsmaatregelen die positief kunnen werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stimuleren van het gebruik van de fiets.
Meer elektrische auto’s, meer laadpunten
Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstoot maakt komend jaar (2023) afspraken over de aanleg van voldoende laadinfrastructuur. Dat lijkt ook nodig, want in parallel vinden datzelfde jaar gesprekken plaats om te kijken naar een versnelling van de invoering van emissievrije personenauto’s. Daar speelt ook de tweedehandsmarkt sneller later groeien een rol in.
Subsidie voor elektrische personenauto’s
Het stimuleren van elektrisch rijden onder particulieren, dit jaar zichtbaar door het opnieuw beschikbaar stellen van subsidie, keert terug. Hoewel het formaat van de subsidiepot nader te bepalen blijft, loopt de subsidieregeling tot en met 31 december 2024 en geldt op aanschaf en lease van kleinere en compacte middenklasse auto’s die volledig elektrisch zijn.
Dit jaar was in korte tijd de pot leeg – wat laat zien dat de behoefte en bereidheid om elektrisch te rijden onder particulieren groot is.
Ditzelfde geldt overigens in grote lijnen ook voor de stimuleringsregeling voor bedrijfsauto’s (SEBA). Deze opent zich weer in 2023 en loopt tot en met 31 december 2025.
Meer weten over elektrisch laden; thuis, bij je bedrijf of voor je werknemers? Neem eens contact op voor een vrijblijvend gesprek en inzicht in de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie.