Rijden op zonne-energie; waarom wel, waarom niet en… wanneer?

Natuurlijk zijn we bij Ecotap stevig voorstander van elektrisch rijden. Waarom zouden we ook niet? We moeten met zijn allen schoner en stiller gaan rijden en rijden op stroom is DE manier om minder belastend te zijn voor onze wereld, zonder concessies te doen aan onze behoefte aan mobiliteit.

Maar misschien zijn er nog wel meer opties. Want de zonneauto is met de kennis en kunde anno nu allang geen “back to the future”-situatie meer.

Sterker nog; technische universiteiten winnen wedstrijden met de inmiddels bekende zonneauto van Solar Team Eindhoven. En toch zien we ze op de Nederlandse wegen nog niet rijden.

Hoe komt dat?

Euro’s

Het klinkt misschien plat, maar een van de belangrijkste redenen waarom de zonneauto nog niet massaal rondrijdt is geld. Het ontwikkelen van een volledig nieuw type auto is geen goedkope aangelegenheid.

Van ontwerp tot ontwikkeling praat je over zo’n grote verandering dat autofabrikanten niet vooraan staan om hier enorme investeringen in te doen; en daar praten we wel over.

Daarnaast, net als bij alle nieuwe ontwikkelingen, is de investering die het voor de berijder (degene die de auto koopt) in de eerste fasen enorm. De eerste elektrische auto’s waren ook duur en niet voor iedere portemonnee haalbaar.

Omdat elektrisch rijden nog meer tijd nodig heeft om de markt echt te doordringen, lijkt de zonneauto net te snel voor het grote publiek.

Gewicht en oppervlakte

Een andere, praktische reden waarom we nog niet massaal zonneauto’s produceren is het simpele probleem van gewicht. Een “gewone” auto is qua gewicht behoorlijk zwaar. De vereist dan ook een grote hoeveelheid zonnecellen om de auto te laten rijden. Zelfs wanneer een gemiddelde auto volledig uit zonnecellen zou bestaan, is het oppervlakte daarvoor te klein.

De huidige zonneauto’s zijn klein en licht (de Stella Vie, de zonneauto die de World Solar Challenge won, weegt slechts 380 kilo.)

Hollands weer

Nog een kleinigheidje is de onzekerheid van het Hollandse weer. Ons klimaat zorgt ervoor dat er met veel regelmaat bewolking en zelfs regen is. En als de zon schijnt, is dat echt niet altijd fel. Dat maakt opladen uit directe zonne-energie niet eenvoudig. Een echte zonneauto heeft dan ook meer kans van slagen in landen waar het aantal zonuren en de intensiteit van de zon, een stuk beter scoren.

Toch is het niet onmogelijk om de zon in te zetten voor opladen. Want wist je dat je in Vught bijvoorbeeld je elektrische fiets kunt laden op basis van zonne-energie?

Dus… voorlopig niet rijden op zonne-energie?

Dat is niet helemaal het geval. Wanneer we kijken naar pure zonne-energie, dan wordt dat voorlopig nog even lastig. Maar waarom niet mixen?

Er zijn al tal van start-ups, waaronder mooie initiatieven van bijvoorbeeld voormalig TU studenten die energiebronnen mixen. Zonnecellen dienen als ondersteuning bij een auto die in de basis elektrisch is en dus gewoon kan worden geladen met stroom.

Maar die extra portie zonne-energie kan er wel voor zorgen dat een auto langer en nog goedkoper en schoner gaat rijden en de actieradius wordt verlengd zonder extra laadmoment.

We hebben op dat punt in heel de wereld nog heel wat ontwikkeling te doen, maar de beloftes en initiatieven zijn hoopgevend! Veel knappe koppen en gemotiveerde start-ups werken dagelijks aan nieuwe samenstellingen van energiemixen en duurzame oplossingen voor onze toekomst.

Benieuwd waarom Ecotap doet wat ze doen? Je leest ons verhaal hier.

 

 

By |2018-11-19T15:00:21+00:00november 16th, 2018|Algemeen Nieuws, Blog, Ecotap Nieuws, gemeente nieuws, Innovatie|Reacties uitgeschakeld voor Rijden op zonne-energie; waarom wel, waarom niet en… wanneer?

About the Author: