Blog

Rijdende computer biedt bergen informatie voor Rijkswaterstaat

Geplaatst

Waar de aandacht van de ontwikkeling van auto’s vooral lijkt te gaan naar het elektrisch rijden (actieradius nog verder vergroten bijvoorbeeld) is de technologie in auto’s op het gebied van meerdere vlakken sterk verruimd. Zo groeit het aantal auto’s met internet enorm en is de data die daarin omgaat van grote waarde voor, in dit geval,. Hoezo voor hun?

Hoewel we met AVG gerelateerde vraagstukken erg alert zijn op onze anonimiteit, veiligheid van verwerking van data etcetera, is het doel van Rijkswaterstaat om data te gebruiken voor het vergroten van de verkeersveiligheid. Volledig anoniem overigens. Hoe zit dat?

Over wat voor data praten we?

Auto’s sturen continu data naar de fabrikant. Denk bijvoorbeeld aan informatie over ABS, ruitenwissers, schokbrekers of lane assist, maar ook over de airbags.

Het idee is dat wanneer zaken zijn geactiveerd, zoals bijvoorbeeld een airbag (data die dus sowieso wordt doorgestuurd) wordt geïnterpreteerd en tot een conclusie leidt. Zo is de kans behoorlijk groot dat een ontplofte airbag het gevolg is van een (serieuze) aanrijding, wat effect heeft op niet alleen de inzittende(n), maar ook op het verkeer om de auto heen. Navigatiebedrijven kunnen ontvangen informatie op basis van deze data doorsturen naar de navigatiesystemen van de auto’s achter het ongeluk. Rijkswaterstaat kan wegwerkers naar de locatie sturen, eventuele hulpdiensten, en past matrixborden aan.

We delen straks nog wat meer praktijkvoorbeelden van veiligheid verhogende maatregelen op basis van data.

Betrokken partijen

Op dit moment (eind vorig jaar startte dit project) werkt Nederland samen met 4 andere landen (Duitsland, Luxemburg, Spanje en Finland), serviceproviders en autofabrikanten aan dit project, en ook andere automerken meldden zich al om deel te nemen.

De data gaat in dit geval van autofabrikanten naar Rijkswaterstaat en de servicebedrijven.

Natuurlijk is anonimiteit een vereiste; Rijkswaterstaat heeft naar eigen zeggen geen enkele interesse in de identiteit van chauffeurs.

Tegelijkertijd willen autofabrikanten met de data digitale diensten aan hun klanten bieden. Wegbeheerders zijn een interessant doelwit voor hulp bij het verbeteren van het wegdek.

Praktijkvoorbeelden

Naast het airbag voorbeeld zijn er tal van andere opties te noemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De werking van ruitenwissers door een grote groep auto’s kan nauwkeuriger vertellen waar zich regen bevindt dan welke weersapplicatie ook.
  • Toont data een onverwachte stuurbeweging van meerdere auto’s op een plaats, dan kan het zijn er zich iets op de weg bevindt wat daar niet hoort.
  • Als schokbrekers van meerdere auto’s groter uitslaan, kan dat duiden op een slecht wegdek of ook iets onbedoelds op de weg.
  • Slaat de ABS aan en is er geen regen? Dan kan het zijn dat het wegdek door slijtage glad wordt of dat er olie op de weg ligt.

Vanzelfsprekend brengt het toepassen van deze technieken en het gebruik van data ook kritische vragen in de hand. Zo wordt er opgeroepen tot in elk geval het zelf regie kunnen voeren over gedeelde data, omdat de macht van autofabrikanten nu ‘ongezond groot’ wordt. Brancheorganisaties pleiten voor nieuwe wetgeving

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *