Elektrische voertuigen (EV’s) hebben de autowereld stormenderhand veroverd, maar hun impact gaat verder dan alleen milieuvriendelijke rijden. Het concept van “slim opladen” (of V1G) is alomtegenwoordig, waarbij de stroom van het elektriciteitsnet naar de EV stroomt, maar er zijn ook spannende ontwikkelingen op het gebied van bidirectioneel laden, zoals Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H), die de manier waarop we energie gebruiken, veranderen.
Slim Opladen vs. Bidirectioneel Laden
Laten we beginnen met het begrijpen van het verschil tussen slim opladen en bidirectioneel laden. Bij slim opladen wordt de stroom van het elektriciteitsnet naar de EV geleid om deze op te laden. Dit biedt de mogelijkheid om de oplaadtijd aan te passen, zodat elektriciteit tijdens daluren kan worden gebruikt, wat de belasting op het net helpt balanceren.
Bidirectioneel laden is echter een opwindend concept waarbij de stroom in beide richtingen kan stromen. Dit betekent dat de EV niet alleen kan worden opgeladen, maar ook kan fungeren als een energieopslagunit voor het net of zelfs voor uw huis. Hierdoor kunt u overtollige energie in uw EV gebruiken om uw huis van stroom te voorzien, wat vooral handig is als de zon niet schijnt en zonne-energie schaars is.
Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H)
Vehicle-to-Grid (V2G) is een concept waarbij de EV elektriciteit terugvoert naar het lokale elektriciteitsnet. Dit betekent dat uw EV niet alleen een vervoermiddel is, maar ook een bron van energie voor anderen. Dit kan helpen bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het verminderen van piekbelastingen.
Vehicle-to-Home (V2H) lijkt erg op V2G, met één belangrijk verschil. In plaats van elektriciteit naar het net te sturen, voorziet uw EV andere elektrische apparaten in uw huis van stroom. Dit betekent dat u uw EV kunt gebruiken als een tijdelijke energieopslagunit, waardoor u minder afhankelijk bent van het elektriciteitsnet. Stel u voor dat u uw warmtepomp of andere apparaten van stroom kunt voorzien met de energie die is opgeslagen in uw EV op een bewolkte dag.
De Rol van Vehicle-to-Everything (V2X)
Vehicle-to-Everything (V2X) is een overkoepelend concept dat verwijst naar communicatie tussen voertuigen en elk verbonden apparaat. Dit omvat zowel V2G als V2H en opent de deur naar een breed scala van toepassingen, waaronder slim opladen en energiebeheer.
Om V2G en V2H te laten werken, zijn er enkele technische vereisten:
Bidirectionele Oplaadstekkers: Deze moeten stroom in beide richtingen mogelijk maken. Populaire stekkertypes voor dit doel zijn de CHAdeMo-stekker en de CCS-stekker.
Bidirectionele EV’s: Niet alle EV’s ondersteunen bidirectioneel laden. Enkele bekende automakers zoals Nissan, Hyundai, Mitsubishi, Ford, Genesis en Kia bieden al bidirectionele EV’s aan, terwijl andere fabrikanten zoals Volkswagen, BMW en Volvo naar verwachting in de toekomst volgen.
Een Uitgebreid Energiebeheersysteem (EMS): Dit zorgt voor naadloze communicatie tussen uw EV, het elektriciteitsnet en andere apparaten in uw huis. Hiermee kan uw EV weten wanneer het moet worden opgeladen of ontladen om efficiëntie en kostenbesparingen te maximaliseren.
Communicatieprotocollen: Deze regelen de bidirectionele communicatie tussen uw voertuig en oplaadstations. Protocollen zoals OCPP 2.0, ISO 15118 en IEC 15118 zijn cruciaal.
Een Oplaadstation met V2X-functionaliteit: Zorg ervoor dat uw oplaadstation deze functie ondersteunt.
Het tijdperk van slim opladen en bidirectioneel laden is aangebroken. Het maakt niet alleen het gebruik van EV’s efficiënter, maar helpt ook om ons elektriciteitsnet te stabiliseren en onze afhankelijkheid van het net te verminderen. Het is een win-win situatie voor zowel eigenaren van EV’s als de samenleving als geheel.