TEL: +31 (0) 411 74 50 20

HELPDESK

Om ervoor te zorgen dat u snel weer kunt laden is onze helpdesk 24/7 bereikbaar om storingen van uw laadpunt(en) zo snel mogelijk op te lossen.


TEL: +31 (0) 411 74 50 20

test 1

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

TEKORT AAN LAADPALEN DREIGT UIT DE HAND TE LOPEN

Het laadpalentekort voor elektrische auto’s dreigt volledig uit de hand te lopen. Daarvoor waarschuwen autofabrikanten, elektriciteitsbedrijven en de milieubeweging, die vinden dat minister Kamp van Economische Zaken onvoldoende de regie neemt.

Stel: je hebt een elektrische auto. Vind dan maar eens een laadpaal tegen de tijd dat je ‘m nodig hebt. Gemeentes in Nederland hebben daar namelijk een groot tekort aan. Volgens Joris Hupperets, manager E-mobility bij Nuon, ontbreekt een plan van aanpak. ‘In de eerste instantie hebben een boel gemeenten überhaupt geen aanpak.’

Volgens Hupperets zijn veel gemeenten overvallen door de opkomst van de elektrische auto. Daardoor hebben ze moeite om aan te haken. De oplossing ligt in een landelijke of regionale aanpak: ‘Dan wordt het uniformer en voorkom je dat elke gemeente specifieke eisen en concepten voor laadpalen bedenkt.’ Ook drukt het de kosten. Door alle verschillende plannen zijn projecten nu tot wel 20 procent duurder uit.

Elektrisch rijden nog te duur voor gewone consument
Het overgrote deel van de elektrische rijders doet dat zakelijk, maar voor veel gewone consumenten is het nog te duur. Marc Bras van BMW Nederland: ‘We weten inmiddels dat de elektrische verbruikskosten niet per se goedkoper zijn dan benzine of diesel. Daar zit ook belasting op.’

De overheid moet daarbij ingrijpen, vindt Bras: ‘We zouden het logisch vinden als de verbruikskosten gelijkwaardig wordt belast of helemaal goedkoper worden dan een brandstofequivalent.’

Mythes
Maar mythes is wat mensen écht tegenhoudt om over te stappen, stelt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven. Hij noemt een paar voorbeelden van zulke mythes: ‘Er zou niet genoeg lithium zijn voor de batterijen als de hele wereld elektrisch gaat rijden; batterijen worden snel te oud en belasten daarna het milieu.’

Daar kan de industrie volgens hem wat aan doen: meer modellen maken en de aanschafprijs verlagen. Dan komen consumenten vanzelf meer in aanraking met elektrisch rijden.

Vanmiddag is er een speciale hoorzitting in de Tweede Kamer over elektrisch rijden.

Bron: BNR

About the Author:

Leave A Comment