De opmars
Het is geen nieuws dat de opmars van de elektrische auto’s ongekend is. Naar de officiele cijfers van BOVAG en RAI was vorig jaar 20% van de verkochte auto’s elektrisch en dat aandeel is nog steeds groeiende. Waar je eerst de pionierende merken zag (denk.. Tesla) als enige producent van elektrische auto’s had, is dat allang niet meer het geval.
Sterker nog, de ambities van merken streven allang de commerciele verhalen voorbij. De krachtige statements over doelstellingen, percentages elektrische verkoop en zelfs volledige overstap naar elektrische modellen, lijken serieuzer dan ooit.
Verbreding
Een belangrijke ontwikkeling die al is ingezet bij veel van de bekende merken, is het verbreden van het aantal modellen dat een merk elektrisch voert. Met name in een run naar marktleiderschap, een ambitie die zowel Volkswagen als Renault hebben uitgesproken, is die groei noodzakelijk. Zo ziet Volkswagen vanaf 2030 alleen maar elektrische productie en stelde al in 2018 dat ‘de groene tak’ het nieuwe bedrijfsmodel wordt.
Een belangrijk punt daarin is dat de markt voor elektrisch rijden door deze ontwikkelingen in een versneld tempo toegankelijk wordt voor een grotere groep mensen. De tijd dat vooral leaserijders voor elektrisch (konden) kiezen is geweest – het aantal kleinere modellen (in een lagere prijsklasse) vormt een belangrijke toegang voor ook de particuliere automobilist.
En dat is een belangrijk vereiste voor de beoogde groei die automerken voorzien.
Versnelling
Statements die merken over hun productie en doelstellingen maakten in 2017, vooruitkijkend naar 2030 werden vaak al opgeschroefd en naar 2025 vertaald. Overigens is er wel een onderscheid te maken in merken die (ook) inzetten op hybride en niet de strikte overstap naar elektrisch maken. Maar de toon is gezet.
Die versnelling komt mede door en is onlosmakelijk verbonden aan de investeringsplannen. Budgetten worden meer en meer beschikbaar gesteld en investeringsplannen richten zich op het (door)ontwikkelen van (nieuwe) modellen en het doorontwikkelen van betere, krachtigere accu’s.
De bottomline voor de meeste automerken is het feit dat elektrisch rijden niet meer vertrekt en de traditionele auto’s zal overnemen. Klimaatverandering is een feit en volledig elektrisch rijden heeft de toekomst, stelde president-directeur Kiefer van General Motors vorig jaar al. En daar zijn alle automerken zich van doordrongen.