Tweedehands elektrische auto? Hier moet je op letten

Elektrisch rijden maakt al jaren een enorme boost door. En dat zorgt ervoor dat langzaam ook de occasionmarkt elektrische modellen te bieden heeft.

Nu is een tweedehandsauto kopen vaak toch al lastig; je wilt immers geen kat in de zak kopen en zeker weten dat je auto ook nog een tijd goed mee kan. Dat is voor een elektrische occasion niet altijd eenvoudig. Aan de andere kant liggen er ook heel wat mooie kansen in deze markt, mits je weet waar je op moet letten!

Elektrisch tweedehands; de voordelen

De vraag naar tweedehands elektrische auto’s stijgt enorm. Zo onderzocht Autotrack het aantal zoekopdrachten naar tweedehands elektrisch en zag daarin een cijfers van +113%, een ruime verdubbeling.

Niet zo vreemd ook, want elektrisch rijden heeft veel voordelen en wanneer je de relatief hoge aanschafprijs van nieuwe elektrische auto’s mist, is elektrisch rijden voor veel mensen een aantrekkelijke keuze.

Daarbij is, naast natuurlijk het bijdragen aan een schonere wereld en ‘stil’ rijden, het kostenplaatje ook na aanschaf een belangrijke motivatie. Geen of weinig wegenbelasting, vrij lage onderhoudskosten en goedkoop ‘tanken’ door stroom.

Natuurlijk zijn er, net als bij iedere tweedehandsauto wel zaken om alert op te zijn. Bij een tweedehands elektrische auto kan het venijn namelijk later om de hoek komen.

Onzekerheid: het batterijpakket

De belangrijkste onzekerheid, en dus de moeite van het checken waard, is de staat van het batterijpakket. Wanneer het batterijpakket namelijk uitgeput is, is vervanging noodzakelijk en dat kent een flink prijskaartje. Dit is namelijk het duurste element aan je elektrische auto.

Waar je voor een Nissan batterijpakket zo’n 5000,= neertelt, kan dat voor een Tesla al snel oplopen tot 15.000,=.

Een kleinere elektrische auto die tweedehands tegen dit soort problemen aanloopt, treft dan ook al snel een total-loss verklaring; het is de investering niet altijd meer waard.

De laadgeschiedenis is met name bepalend voor hoeveel een batterijpakket al te verduren heeft gekregen. Volledig leeg rijden, altijd maximaal opladen en veel gebruik van een snellader belast een batterij meer.

Maak dus vooral uitgebreide proefritten; kijk hoe een auto reageert na een laadbeurt en rijd een auto eens zo ver mogelijk leeg. Als het bereik lijkt te kloppen, kun je uitgaan van een goede accu.

Een andere optie is een keuringsrapport laten maken van de accu door een onafhankelijke keurder.

Autotype: past het bij je vervoerswensen?

Bij elektrisch rijden heb je te maken met een actieradius. Hoewel die in nieuwe modellen steeds ruimer wordt, is het huidige aanbod van elektrische auto’s (tweedehands) natuurlijk nog een generatie ouder.

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je gewend bent veel kilometers te maken of graag binnen elke 10 kilometer wilt kunnen tanken, dan past elektrisch rijden misschien minder bij je.

Zelf thuis opladen

Hoewel we een klein landje zijn, beschikt Nederland over een uitgebreid en nog steeds hard groeiend netwerk van oplaadpunten. Toch is het niet vanzelfsprekend dat er in je buurt of bijvoorbeeld bij je werk een laadpunt is wat je in staat stelt ’s nachts te laden.

Hoewel het niet overal mogelijk is, biedt een oplaadpunt voor thuis alle vrijheid om elektrisch te rijden. Zonder afhankelijkheden van een laadpunt in je buurt.

Nieuwsgierig wat er voor jouw woning mogelijk is? Bekijk alle Ecotap thuisladers hier.

By |2018-12-12T10:30:23+00:00december 5th, 2018|Concept-voor-Kees|Reacties uitgeschakeld voor Tweedehands elektrische auto? Hier moet je op letten

About the Author: