dmitry-novikov-FjfbYZP2yMw-unsplash
Zelfrijdende auto’s – gaan die er nou nog echt komen?

Dat de zelfrijdende auto mogelijk is, is bewezen en het concept is dus allang de fase van filmische back-to-the-future scenario’s voorbij. Elon Musk claimde vorig jaar al dat de zelfrijdende auto er allang had moeten zijn, maar wetenschappers zijn een stuk sceptischer. En dat komt met name door computertechniek…

Waarom zelfrijdende auto’s überhaupt overwegen?

Veel mensen genieten van het autorijden. Anderen zien het vooral als noodzakelijk kwaad. Als je de cijfers laat spreken, is de manier waarop we auto rijden anno nu niet bepaald aan te raden. Het aantal verkeersdoden en -gewonden is nog steeds significant en ondanks alle ontwikkelingen in snufjes, veiligheidsverhogers en nieuwe auto’s, lijken we als mens nog steeds niet beter te worden/zijn in verkeersdeelname met een auto.

Vanuit dat perspectief is het idee van een zelfrijdende auto die het menselijke aspect eruit haalt (en daarmee bedacht de kans op fouten en verkeerde inschattingen), een logische. Geen gevoeligheid voor vermoeidheid, alcohol- of drugsgebruik tijdens het besturen, afleidingen. Geen mens, geen crash dus.

Toch is het vertrouwen van diezelfde mens ten aanzien van zelfrijdende auto’s laag. Toegegeven, er zijn auto’s die zelfstandig op de snelweg kunnen rijden, remmen en gasgeven, filerijden en op de juiste rijbaan kunnen blijven.

Computer versus menselijk brein

Het grootste bezwaar volgens experts in talloze vakgebieden is het onvermogen om door middel van computertechniek na te bootsen wat een mens in zijn jonge leven heeft geleerd door simpelweg te doen en mens te zijn.

Computertechniek, kunstmatige intelligentie.. het zal nooit in staat zijn het menselijk brein te evenaren als het aankomt op anticiperen en het combineren van de complexe takenreeks die bijvoorbeeld voor verkeersdeelname nodig is.

Een belangrijk voorbeeld is hoe de mens zich tijdens kindertijd ontwikkelt, simpelweg door te experimenteren en uit te proberen. Dat soort ‘leergedrag’ gebeurt niet bij computertechniek, dat vooral taak gestuurd wordt ingezet. Aanpassing en ontwikkeling van die computertechniek gebeurt op basis van voorbeelden en aanpassing die nooit de snelheid en complexiteit van het menselijk brein lijkt te kunnen evenaren. En dat nastreven zal kostbaar blijken.

Autorijden in de toekomst

Dat het autorijden in de toekomst steeds meer ondersteund wordt door techniek en minder inbreng van de chauffeur zal vragen, is wel voor de hand liggend. En ook voor korte ritjes of shuttle-achtige vervoersbewegingen is een autonoom vervoer logischer. Een auto die volledig de menselijke taak als automobilist overneemt, lijkt vooralsnog echter onwaarschijnlijk. Niet alleen omdat er tal van uitdagingen in de haalbaarheid zitten, maar minstens net zo omdat mensen het simpelweg niet willen en er niet in geloven. Meer weten over slim autorijden met de mogelijkheden van nu? Je bekijkt laadopties en de kansen van elektrisch rijden op onze website.