“Park ’n Charge houdt zich actief bezig met de exploitatie van laadpalen. Je kan ons eigenlijk vergelijken met een tankstationhouder, maar dan voor elektrische auto’s. Wat wij met name doen is op straat laadpalen plaatsen. Wij hebben contracten met gemeenten in verschillende plaatsen over heel Nederland. Voordat ik Park ’n Charge ben begonnen had ik een adviesbureau. Een jaar of 10 geleden werkte ik bij de gemeente Den Haag als programmamanager voor elektrisch vervoer. Dit was nog in de tijd dat elektrisch vervoer bepaald nog niet zo groot was als nu. Je moet je voorstellen dat Tesla toen nog een startup was. Er waren wel wat elektrische auto’s, maar die waren op de vingers van één hand te tellen. Toen hebben wij een aanbesteding uitgeschreven om laadinfrastructuur in de gemeente Den Haag te realiseren. Dat werd gewonnen door Ecotap, dus zo heb ik de mannen van Ecotap ontmoet…” Aan het woord is Gerwin Hop, die graag zijn ervaringen met Ecotap deelt.
Prettige relatie prettige samenwerking
Gerwin vervolgt: “De prettige samenwerking heeft des te meer vorm gekregen door de goede contacten met de directie van Ecotap. Nu zie je dat Ecotap onderdeel is geworden van een wereldwijd concern. Toevallig ben ik er afgelopen week geweest, en ik stelde vast dat er niets veranderd is aan de vertrouwde Brabantse gemoedelijkheid. Het menselijk contact is heel prettig: er is over en weer begrip voor elkaars uitdagingen. Uitdagingen zoals we die allemaal als groeiende ondernemingen kennen. Denk daarbij aan het doorlopend verder professionaliseren en het optimaliseren van processen. Het is fijn dat dit open met elkaar besproken kan worden. Dus die menselijke maat blijft wat mij betreft de norm. Dat is wel anders dan wanneer je met een enorm groot en zakelijk concern te maken hebt, en verwezen wordt van het kastje naar de muur. Bij Ecotap is daar gelukkig geen sprake van. Zaken worden er direct opgepakt, weet ik uit eigen ervaring.”
Kwaliteit en doet wat het moet doen
“Als het gaat om de laadpalen hoor ik voornamelijk dat de palen zwaar zijn”, zegt Gerwin als we informeren naar de kwaliteit van de laadoplossingen. Hij licht toe: “Zwaar betekent voor mij dat ze van goede kwaliteit zijn. Verder is het een product dat altijd doet wat het moet doen. Als er al vraagstukken of problemen zijn, kijken we gezamenlijk hoe we deze gaan oplossen. Ook de trainingen van de monteurs doen we gezamenlijk. Wij hebben zelf niet de kennis om de installateurs op een goede manier te trainen. Het is namelijk niet alleen de paal, want ook de integratie met de software is van supergroot belang. Via de software kunnen we kijken of er laadpalen in storing staan, en alle settings van de laadpalen onverminderd goed staan. Of zien wat er aan de hand is als een gebruiker belt indien een laadpaal het onverhoopt niet naar behoren doet. Dat zijn momenten waarop je vooral merkt dat het fijn werken is met Ecotap. Eind vorig jaar ging onze exploitatie richting de 10.000 laadpunten. Logisch dus dat wij van alles tegenkomen. Dat deel je met elkaar en zo sta je samen sterker.”
Uitbreiden, samen met Ecotap
“Voor de toekomst willen wij graag ons portfolio uitbreiden. Wij willen de snelst plaatsende laadpaalexploitant van Nederland worden. Ecotap kan hieraan bijdragen door voldoende én tijdige levering van hun laadpalen. Iets wat ze nu al doen, en in de toekomst ook zeker blijven doen”, besluit Gerwin met volle overtuiging.