WGs-in-Parkeerkelder
Smart Charging – wat is het en wat wil je erover weten?

De letterlijke vertaling van het woord zegt al een hele hoop; Slim (op)laden. En het slimme daarin richt zich met name op de optimalisering van het laadproces van elektrische auto’s (of beter gezegd, voertuigen). Denk hierbij aan automatisch opladen op momenten dat dit het slimste is (zoals wanneer je zonnepanelen voor veel elektriciteit zorgen) of om het vermogen om te laden te verdelen over de auto’s die op een laadpunt zitten op en een bepaald moment.

Waarom is Smart Charging eigenlijk ‘een ding’?

Onze infrastructuur om te laden moet slimmer; met de groei van het aantal elektrische rijders EN de daarbij behorende vraag naar laadpunten, kun je raden dat ook de vraag naar stroom, elektriciteit, alleen maar toeneemt. En die elektriciteit moet er wel zijn maar moet ook geleverd kunnen worden.

Tegelijkertijd kijken we ook naar het slim benutten van voorhanden zijnde energie EN willen we kostentechnisch zowel zakelijk als particulier slimme keuzes maken.

  1. Verbruikspieken

Wanneer we allemaal in hetzelfde laadpatroon zitten (thuis na werktijd aan de stekker), komen we onvermijdelijk in een uitdaging. Plat gesteld is er een onbalans tussen vraag en aanbod; een verbruikspiek. De netinstallaties (denk aan spanningskabel, transformatoren etcetera) zijn (nog) niet gereed voor zo’n belasting. 

Met smart charging ontstaan er mogelijkheden om een betere verdeling van de vraag en het aanbod te spreiden om het net in evenwicht te houden.

  1. Kosten van laadbeurten

Als je zelf als particulier door middel van zonnepanelen elektriciteit opwekt, is smart charging zeker interessant. De systemen voor smart charging stemmen de laadmomenten van je voertuig af naar de momenten waarop je panelen het meeste produceren. In veel gevallen maak je zo gebruik van de optimale momenten en dus lagere kosten voor je laadbeurt.

  1. Vehicle to grid

Smart Charging linkt zich sterk aan de mogelijkheid van V2G (Vehicle to Grid) waarbij je als het ware flexibel gebruik maakt van geparkeerde elektrische auto’s (voertuigen). Dit omschrijft een technisch concept waarbij overgeproduceerde elektriciteit kan worden opgeslagen en een stroomreserve biedt voor momenten waarop het grote netwerk of thuisnetwerk energie nodig heeft. Je elektrische auto wordt zo als het ware een manier om elektriciteit op te slaan.

Ditzelfde wordt ook bekeken voor Vehicle to Home, waarbij je auto de rol krijgt van een soort thuisbatterij om de energie die je zelf produceert, te kunnen opslaan.

  1. Meerdere voertuigen gelijktijdig laden

Bij bedrijven die meerdere voertuigen hebben rijden (vloot), is het slim afhandelen van laadmomenten van groot belang. Zo kan er, afhankelijk van de hoeveelheid auto’s die op een moment aan het laden zijn, dynamisch en slim worden bepaald hoeveel elk voertuig geladen krijgt.

Stel dat een bedrijf 2 laadpalen heeft die elk tot 16 kunnen leveren, kan tot 25 ampere beschikbaar stellen voor het laden. Hierbij wordt afhankelijk van het aantal ladende auto’s, de laadsessie gestroomdlijnd: Bij 1 auto in lading krijgt het voertuig 16 ampere (de max van de laadpaal) en bij 2 auto’s in lading, krijgen beide voertuigen 12,5 ampere geladen, een eerlijke verdeling van de maximale optie van 25 ampere.

Meer weten over load balancing, smart charging of generieke opties voor laden bij huis of bedrijf? We vertellen je er graag alles over!