pexels-kindel-media-9799995
Leasen in 2025 – dan ga je elektrisch

Dat de vergroeningsplannen van het kabinet sterk naar elektrisch rijden werken, was al enige tijd duidelijk. Dat de benzine- en dieselauto wat velen betreft snel uit het straatbeeld verdwijnen is ook niets nieuws, maar de maatregelen die daarop aansturen, worden steeds helderder.

Zo is het aannemelijk dat er vanaf 2030 geen nieuwe, niet-elektrische auto voor personenvervoer wordt uitgebracht. Een nieuw plan uit Den Haag, richt zich op de versnelde elektrificatie van de lease auto.

Leasen in 2025 betekent een elektrische auto

Staatssecretaris Vivianne Heijnen ziet het als een goede regel om sneller te werken naar het groene wagenpark; wie vanaf 2025 een nieuwe leaseauto krijgt, kan hierbij alleen nog elektrisch kiezen. Dit plan wordt dan ook als een van de belangrijke stappen gezien om de zakelijke vloot sneller te vergroenen en zo de uitstoot van stikstof verder te beperken en de norm rondom CO2 te behalen.

Nederland koploper in zakelijk elektrisch

Als bovenstaand plan daadwerkelijk doorgaan vindt, is zakelijk rijdend Nederland een serieuze koploper in Europa. Voor het totaalbeeld; de op dit moment geldende Europese plannen richten zich eerder op 2035, 10 jaar later, dat de verbrandingsmotor serieus uit beeld verdwijnt.

Wanneer het Nederland dus lukt om per 2025 daadwerkelijk in elk geval voor nieuwe lease auto’s volledig af te stappen van auto’s met verbrandingsmotoren, is dat aanmerkelijk sneller dan de plannen die op Europees niveaus worden gemaakt.

Wat gebeurt er met de benzine- en dieselrijder?

De geopperde plannen richten zich vanzelfsprekend op nieuwe auto’s. Benzine- of dieselauto’s die we op dat moment al op de weg vinden, zijn nog steeds welkom op het Nederlandse wegennet. Hoewel ook in aanscherping van milieuzones afgelopen jaren rondom stedelijk gebied al steeds meer beperkingen zien voor met name de (oudere) dieselauto’s.

Is dit praktisch wel mogelijk?

Kijkend naar praktische kanten heeft de significante verdere groei in elektrisch, nog wel wat uitdagingen. Hoewel we een serieus goed laadnetwerk in Nederland hebben, moeten er zeker nog een hoop laadpunten en -palen bij. Omdat bij lease rijders er veelal laadopties worden geboden om zowel thuis (thuislader) als bij kantoor of bedrijfsverzamelgebouw/gebied te laden, is dat voor de meeste leaserijders niet zo’n punt.

Maar ook in de particuliere markt wordt steeds vaker voor een (tweedehands) elektrische auto gekozen – ook door mensen die vanwege hun woning (geen eigen oprit of parkeerplaats, of geen appartement) niet zomaar een eigen laadpunt kunnen organiseren. Daarin zijn dus met name voor gemeenten stappen weggelegd om de laadinfrastructuur uit te breiden.

WEL is er een mooie ontwikkeling te zien in de auto’s zelf. Naast dat de elektrische auto’s van nu steeds beter worden (in laadopties en actieradius) komen merken ook met steeds meer modellen in diverse prijscategorieën.

Benieuwd naar laadopties voor je thuis, je bedrijf, als gemeente of als parkeergelegenheid?Ons team helpt je graag met vrijblijvende adviesgesprekken. Zo weet je precies waar je aan toe bent en welke opties passen bij je vraag.