photo-1533468659570-9cc9354310e4
Op vakantie met je (oudere) auto – milieuzones maken het je lastig!

We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat de dieselauto in een rap tempo volledig uit de gratie begint te raken. Maar zeker nu we massaal met de auto op vakantie gaan door de huidige situatie met COVID, lopen veel particulieren tegen behoorlijke uitdagingen aan.

Wanneer jij met je (oudere) dieselauto en je gezin op pad gaat en daarbij steden aan doet, kom je soms voor nare verrassingen te staan. En de diversiteit aan regelgevingen maakt het daarbij niet eenvoudiger. Dus vandaag – een kleine blik in de wereld van de milieuzones.

Dicht bij huis – Milieuzones in Nederland

De puzzel is voor reizigers niet eenvoudig. Om het als eerste wat dicht bij huis te zoeken, zoomen we in op Nederland.

In ons eigen landje hebben we ook te maken met milieuzones, waarbij we grofweg de grote en middelgrote steden kunnen rekenen. Maar ook binnen onze Nederlandse milieuzones heb je te maken met variabelen.

Een groot voordeel hierin is dat de website milieuzones.nl je door middel van je kenteken eenvoudig laat weten waar je wel of niet welkom bent. Dat stelt je in elk geval in staat om goed voorbereid op reis te kunnen. Wanneer je ter plekke op een barriere stuit, informeren borden je of je, in grote lijnen, welkom bent of niet. Dit is dan gebaseerd op basis van het type auto en leeftijd. Deze communicatie is in heel Nederland hetzelfde en daarmee behoorlijk helder.

En voor de gokkers onder ons – er wordt actief bekeurd in de steden bij overtreding.

Dan de rest – milieuzones in Europa

Voor de Europa-reiziger wordt het verhaal complexer. Twee landen uitgelicht die wij als Nederlanders vaak stedelijk bezoeken:

Duitsland
Voor Duitsland geldt dat je met een gekocht vignet op je auto moet aantonen in welke emissieklasse je valt. Dit wordt gekoppeld aan je kenteken en emissieklasse en kun je bijvoorbeeld via ANWB voorafgaand aan je vakantie verkrijgen.

Niet onbelangrijk – als je de juiste emissieklasse bent (algemeen dieselauto’s jonger dan 2001, benzineauto’s jonger dan 1993) maar GEEN vignet, kun je nog steeds worden beboet omdat een vignet binnen deze zones en gelijkvoerende steden verplicht is.


Belgie
Ook steden als Brussel en Antwerpen treden stevig op met weer een andere set aan regels, uitgangspunten en beperkingen. Ook voor benzinewagens is daar de beperking significant. In grote lijnen is daar de geldende regel dat je waarschijnlijk beter af bent met een laatste deel van je rit naar het centrum via het openbaar vervoer, dan met je auto. En ook hier wordt beboet en stevig – Door middel van cameraregistratie worden voertuigen vastgelegd en een overtreding kost je hier euro 350,=.

Continue verscherping

Zowel binnen als buiten Nederland vinden nog altijd met regelmaat verscherpingen plaats, waardoor steeds meer auto’s niet langer welkom zijn in milieuzones en binnensteden. Dat past in de lijn die we al tijden zien, waarbij de ‘vervuilende’ dieselauto’s hun populariteit en toepassingsmogelijkheden snel verliezen. Nieuwe dieselauto’s, zeker als personenwagen, worden dan ook vrijwel niet meer verkocht.

De trend die we hier zien, is dat het niet alleen meer om diesel auto’s gaat, maar ook benzine auto’s toenemend worden geweerd. Sommige steden zijn open over hun ambities om volledig emissievrije zones te gaan nastreven, waarbij elke auto met een verbrandingsmotor niet langer welkom is.

Natuurlijk gaat dit niet over een nacht ijs – mensen moeten immers ruimte krijgen om zich klaar te maken voor dit soort overgangen. Maar het is duidelijk is dat de verbrandingsmotor op toenemende weerstand kan rekenen in steeds meer gebieden.